Sessie 1

1. Voordat je begint

In deze basistraining ga je leren hoe je het leven met ADHD makkelijker kunt maken. We raden je aan om met deze sessie te beginnen. Hierin krijg je uitleg en tips waarmee je zoveel mogelijk uit deze training haalt.

Voor wie?

De basistraining ‘Leven met ADHD’  is bedoeld voor iedereen die ADHD heeft. Maar deze training is ook interessant voor een partner, vriend of ouder die een kind heeft met ADHD.

De training bestaat uit acht korte sessies en vier verdiepingsartikelen met extra informatie. Lees alles wat je aanspreekt en haal uit de basistraining wat je zelf kunt gebruiken.

De ADHD-experts

In elke sessie kun je een video bekijken waarin Sandra Kooij aan het woord is. Sandra is universitair hoofddocent Psychiatrie aan het VUmc en als psychiater verbonden aan PsyQ in Den Haag. Hier richtte zij het Kenniscentrum ADHD bij volwassenen en de Levenslooppoli ADHD op.

Sandra gaat in de video’s in gesprek met Rutger den Hollander. Rutger heeft zelf ADHD en is dus ervaringsdeskundige. Hij heeft van ADHD zijn werk gemaakt en de app Super Brains ontwikkeld. Deze app geeft mensen met ADHD meer structuur en controle over hun leven.

Sandra en Rutger waren eerder te zien in de online masterclass ‘Leven met ADHD’ van Psychologie Magazine. De video’s die je in deze training ziet, komen uit de online masterclass.

 

Het verschil met ADD

Hoewel er veel overeenkomsten zijn met ADHD, gaat deze training niet over ADD. Maar wat is eigenlijk het verschil tussen deze twee?

  • ADHD is de afkorting van attention deficit hyperactivity disorder. In het Nederlands: aandachtstekort-hyperactiviteitsstoornis.
  • ADD is de afkorting van attention deficit disorder. In het Nederlands: aandachtstekortstoornis.

Kort samengevat is ADD dus hetzelfde als ADHD, maar dan zonder de hyperactiviteit.

Ben je benieuwd naar je eigen ADHD-trekjes? Doe dan in 3 minuten deze zelftest voor volwassenen.

Hoe haal je meeste uit deze training?

Deze training is zo ontwikkeld dat het voor mensen mensen met ADHD makkelijker is om hun aandacht erbij te houden. Maar er zijn nog drie tips die je kunnen helpen om je beter te concentreren:

  • Deel je tijd op in blokjes. Spreek met jezelf kleine blokje tijd af – bijvoorbeeld een kwartier – waarin je met één sessie of één artikel aan de slag gaat. Zet eventueel je stopwatch. Door in kleine blokjes aan de training te werken, voorkom je dat je gaandeweg je aandacht verliest.
  • Zoek een rustige plek. Zet ook je mobiel op de stil-stand. Kun je juist niet zo goed tegen stilte? Zorg dan voor een rustig achtergrondmuziekje.
  • Beloon jezelf. Door jezelf een beloning in het vooruitzicht te stellen, vergroot je de kans dat je deze training ook echt afrondt. Hoe trakteer jij jezelf? Denk aan een klein cadeautje, je lievelingsgerecht koken of je favoriete film of serie kijken.

Veel succes met deze training!

45245