We weten al lang dat ons werkgeluk toeneemt als we regelmatig complimenten krijgen, ons werk zinvol, inspirerend en uitdagend is en we daarvoor een prima salaris ontvangen. Volgens Het Grote Geluksonderzoek van de KU Leuven (2014) doen we ons werk bovendien fluitend als we autonomie ervaren, er groeimogelijkheden zijn en we fouten mogen maken. Maar er is nóg een belangrijk aspect dat bijdraagt aan ons werkgeluk: een gezonde, fijne werkomgeving. Hoe realiseer je die in je eigen huis?

Training

Mindfulness

  • Bewezen effectief!
  • Leer omgaan met stress
  • Krijg meer aandacht voor het nu
bekijk de training
Nu maar
€ 63,75

Simpele trucs

De Universiteit Twente zette een groot aantal studies op het gebied van een stimulerende werkomgeving op een rij. Daaruit destilleerden de onderzoekers verschillende factoren met een positieve invloed op individuele prestaties, energieniveau, gezondheid, en het gevoel van geluk, alertheid en motivatie.

Ook thuiswerkers kunnen veel doen met elementen die wetenschappelijk bewezen bijdragen aan het werkgeluk en de gezondheid. Zo leidt gezond eten tot een beter geheugen, makkelijker leren en een hogere productiviteit. Meer fysieke activiteit tussen de werkzaamheden door leidt daarnaast tot betere cognitieve capaciteiten en meer creativiteit.

Maak daarom een ommetje in je pauze, zorg voor genoeg daglicht, zet een raam open en drink voldoende water. Voel je je niet meer productief? Doe dan even een powernap. Zet een sfeervolle lamp en een plant op je bureau, en speel tijdens korte breaks een potje darts of minigolf. Maak een memoryboard waarop je plannen, foto’s en quotes hangt. Ook dat vergroot het werkgeluk.

Deze factoren in je werkomgeving hebben een bewezen positief effect:

  • Gezond eten: neem een echte pauze waarin je een gezonde lunch geniet, alleen of met je huisgenoten. Zorg dagelijks voor vers eten en drinken. Dat zorgt voor meer energie, focus en een waardevol moment met elkaar.
  • Bewegen: heb je je computer even niet nodig, bijvoorbeeld omdat je iets moet lezen? Ga dan ter afwisseling staan. Maak geregeld een wandeling, gebruik de trap als je op 3 hoog woont of gooi een balletje over met je huisgenoot. Zo zorg je voor een actievere lichaamshouding, meer energie en een betere focus.
  • Ontspanning: Momenten van ontspanning tussen het werk door leiden tot meer rust en focus. Maak daarom tijd voor bijvoorbeeld mindfulness- of yogaoefeningen – of voor een powernap.
  • Natuur: planten, natuurlijke materialen, schilderijen of foto’s van landschappen: samen met voldoende daglicht leiden deze elementen tot meer energie tijdens het werk. En ook tot een sneller herstel na een drukke dag, trouwens.
  • Daglicht: voldoende daglicht op je werkplek leidt tot meer vitamine D, een gezonder slaapritme, een betere concentratie en een opgewekter humeur.
  • Verbondenheid: een persoonlijke werkomgeving inspireert. Maak een hoekje voor herinneringen en geef rituelen de ruimte.
  • Duurzaamheid: Gebruik van lokale, natuurlijke materialen die duurzaam worden geproduceerd, stimuleren de emotionele affiniteit met de natuur. Ook geeft dit invulling aan het verlangen zinvoller te leven.
Bronnen o.a.: P. Harris, We the people (…), Brand Management, 2007 / L. Bormans, e.a., Veel geluk. Het grote geluksonderzoek, Lannoo, 2014 / E.C. Nelson e.a., The healthy office revolution (…), 2017 / M. C. Davis e.a., The physical environment of the office (…), International review of industrial and organizational psychology, 2011