Ieder bedrijf heeft naast een algemeen en financieel directeur nóg een directielid nodig, vindt psycholoog Elke van Hoof: naast een ceo en een cfo ook een chief happiness officer, speciaal belast met het welzijn en werkplezier van alle werknemers. Meer aandacht daarvoor is gunstig voor ieders prestaties én gezondheid.

Training

Zo voorkom je een burn-out / stress de baas

  • Vind balans tussen veerkracht en draaglast
  • Stel prioriteiten en leer 'nee' zeggen
  • Functioneer optimaal met een gezonde dosis stress
bekijk de training
Nu maar
€57,50

Het zal nog wel even duren voordat bedrijven zo ver zijn. Maar als werknemer kun je zelf alvast veel doen, schrijft Van Hoof in haar nieuwe boek. Volgens haar hebben we allemaal een geluksdirecteur in ons. Het enige wat nodig is, is zelf de eerste stap zetten.

Zo maak je de chief happiness officer in jezelf wakker:

 Zorg goed voor jezelf

Het is om veel redenen belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Een daarvan wordt weleens vergeten: onze gezondheid heeft effect op onze werkprestaties. Wie inlevert op slaap, beweging en hersteltijd levert ook in op werkplezier. Dus:

  • Gun jezelf voldoende nachtrust 

De afgelopen veertig jaar zijn we steeds minder tijd gaan uittrekken voor onze nachtrust. Dat komt onder meer doordat televisie en internet onze constante aandacht vragen. Brachten we vroeger gemiddeld acht à negen uur door in bed, nu is dat ruim zeven uur; en de tijd die we werkelijk slapend doorbrengen, ligt daar nog onder. Maar langdurig slaapgebrek kan de functie van de hersenen beïnvloeden en dat leidt overdag tot matige of zelfs slechte prestaties. Je concentratie en geheugen nemen af, je humeur verslechtert, je voelt je intens vermoeid en wordt sneller ziek.

TIP Maak een slaapritueel. Zet 45 minuten voordat je naar bed gaat de tv en alle sociale media uit. Zo geef je je brein rust. Je voorkomt dat je je straks niet meer kunt losmaken van alle aandachtvragers én je geeft je brein het signaal dat je gaat slapen. In het begin is het even wennen, maar op den duur val je er sneller door in slaap.

  • Beweeg zo veel mogelijk

Dat het niet erg gezond is om lang achter elkaar zittend werk te doen, weten we inmiddels allemaal. Er is ook een langetermijneffect van niet-bewegen – en dat is schrikbarend groot, zo blijkt uit het volgende onderzoek. In 1966 werden vijf studenten uitvoerig getest op hun fysieke kracht en uithoudingsvermogen. Daarna moesten ze drie weken in bed blijven zonder iets te doen. Vervolgens kregen ze dezelfde tests; die toonden natuurlijk aan hoe sterk ze achteruit waren gegaan. In 1996 werden de oud-studenten, inmiddels vijftigers, benaderd voor dezelfde reeks fysieke tests. Wat bleek: ze presteerden beter dan indertijd bij de tweede testronde. Drie weken niet-bewegen heeft dus meer impact op het lichaam dan dertig jaar veroudering!

TIP Benut ook op het werk elke kans om te bewegen 

  • Probeer alle overlegjes met twee of drie collega’s al wandelend te doen. Bonus: de vergaderingen worden korter én creatiever.
  • Wandel in de pauze
  • Neem altijd de trap
  • Ga joggen met collega’s

Zet jezelf iets vaker even ‘uit’

We zijn geneigd om almaar door te werken. En als er dan eens een vrij moment is, grijpen we meteen naar onze smartphone, computer, iPad, tv. Maar juist de momenten waarop je niets doet, dus bewust geen prikkels in je hoofd stopt, zijn erg belangrijk: je hersennetwerken worden verstevigd, je creativiteit kan zich ontwikkelen en je energiereserve wordt aangevuld.

TIP Gun jezelf ook tijdens werkuren veel herstelmomentjes:

  • Bewegen (zie de tips hierboven)
  • Even helemaal niets doen
  • Spelen; bijvoorbeeld even kantoorpingpong met een collega
  • Doe de 4-7-8 ademhaling: adem gedurende 4 tellen in, houd je adem 7 tellen vast en adem uit gedurende 8 tellen (doe dit maximaal 5 keer, maar vaak is 3 keer al genoeg)
  • Lachen
  • Ga één keer per week lunchen met vrienden die niets met je werk van doen hebben

Beperk je werkstress

Stress is slecht voor je werkplezier en je gezondheid: alle reden om het aantal stressmomenten binnen de perken te houden. Wie vindt dat je altijd beschikbaar en bereikbaar moet zijn? Je baas, of ben je het zelf? Vraag je af waarom je dat vindt – en of het wel nodig is.

Vergroot je werkplezier – en dat van je collega’s

Heb je het niet meer naar je zin op je werk? Ja, misschien moet je baas dingen veranderen: maar zelf...

Lees verder

TIP Mail met mate. Plan je beschikbaarheid en bereikbaarheid per e-mail. Ga elke dag eerst een uur ‘gewoon’ aan het werk en kijk daarna pas in je mailbox. Stel elke dag vast hoe laat en hoelang je je mail wilt behandelen:
Vandaag/deze week doe ik mijn mail van … tot … uur en van … tot … uur.

Doe geen concessies aan je kernwaarden 

Uit onderzoek blijkt dat werknemers meer energie krijgen en zich effectiever voelen als hun waarden en normen overeenkomen met die van hun werkgever.
Vraag je dus eens af: waar sta ik voor in mijn werk, wie wil ik zijn, waar geloof ik in? En onderzoek dan of je persoonlijke waarden en normen overeenkomen met die van je bedrijf.
Denk daarbij bijvoorbeeld aan: respect, vertrouwen, zorg voor gezondheid, ontwikkeling van werkplezier, integer, loyaal, zorgvuldig, betrokken, inspirerend, kennis delen, eigen kracht, klantgerichtheid, optimale kwaliteit, maatschappelijke betrokkenheid.

Onderstreep de waarden die je gemeen hebt met je werkgever. Bekijk bij de niet-onderstreepte waarden of het daar om een ‘kernwaarde’ gaat: iets dat je zo belangrijk vindt dat er niet over valt te onderhandelen, een dealbreaker. Controleer of die ‘nee’ echt klopt; misschien zijn er toch aanwijzingen dat die kernwaarde er wél is.

TIP Vind je meer dan drie van je eigen kernwaarden niet terug bij je werkgever? Dan ligt het risico van ernstige stress op de loer. Tijd om op zoek te gaan naar een andere baan; de kans is klein dat je het bedrijf kunt veranderen.

Wil je de andere 4 tips ontvangen om je eigen chief happiness officer te worden? Lees het volledige artikel hier.

Elke van Hoof is klinisch psycholoog en gespecialiseerd in onder meer stress en burn-out. Begin oktober verschijnt haar nieuwe boek De Chief Happiness Officer, LannooCampus, € 24,99. Ook net uit is haar boek Eerste hulp bij stress en burn-out, LannooCampus, € 14,99