Zo ga je fris de avond in (Tip 5 – 6)

Na een lange werkdag ben je al snel geneigd op de bank te ploffen met de afstandsbediening en een glas wijn. Terwijl je juist zo opknapt van een avondje met vrienden, of wat yogaoefeningen in het park.

Tip 5: Leer iets nieuws

Een nieuwe vaardigheid opdoen geeft energie. Volg dus een cursus of workshop – of ga aan de slag als vrijwilliger. Die tip distilleert Sabine Sonnentag uit een onderzoek onder servicepersoneel. Deelnemers die vrijwilligerswerk deden, lieten hun werk ’s avonds beter los en scoorden hoger op de oplaadaspecten ‘iets nieuws leren’ en ‘gemeenschapsgevoel’.

Tip 6: Kom in beweging

Het vergt wilskracht om na een hectische dag op uw werk níet op de bank te ploffen. Maar een portie lichaamsbeweging geeft uw energieniveau toch echt een steviger oppepper dan een avondje bankhangen. Maak het een vast onderdeel van uw week, en neem uw sporttas consequent mee op een bepaalde dag. Dan wordt het een stuk lastiger om níet via de sportschool naar huis te gaan.

Nog 2 tips: Koester uw (werkvrije!) weekends

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

(Even) stoppen met werken – Tijd voor jezelf

Wie hard werkt, heeft nauwelijks tijd voor vragen over de zin van het bestaan. Doe ik wel wat ik wil...

Lees verder
Artikel

Boekentips en podcasts voor de zomer van 2019 door Psychologie Magazine

Omdat een goed boek of fijne podcast onmisbaar is op vakantie: tien boekentips én podcasts voor de ...

Lees verder
Advies

Ik word steeds afgewezen

Lees verder
Advies

Wat is een goede balans tussen bescheidenheid en opvallen?

Lees verder
Artikel

Werk je te hard?

Lees verder
Advies

Ik schaam me omdat ik niet werk

Lees verder
Advies

Hoe hou ik mijn zelfbeeld op peil na ontslag?

Lees verder
Artikel

Bonje in de baas z’n tijd

Lees verder