Tip 3: Wees na werktijd onbereikbaar voor werkkwesties

Vooral als u vrouw bent. Een grootschalig onderzoek onder Amerikaanse werknemers wees uit: vrouwen die buiten werktijd contact hadden met collega’s, bazen of klanten, waren meer gestrest. Iets dat niet voor mannen gold. Waarschijnlijke oorzaak, aldus socioloog Scott Schieman: werkende vrouwen voelen zich schuldig wanneer ze in kostbare gezinstijd tóch met werk bezig zijn.

Coachfinder

Pak aan wat je dwarszit

Minder stress, ander werk, meer zingeving of iets anders waarbij je wel een duwtje in de rug kunt gebruiken? Een coach helpt je om sneller je doelen te bereiken.

Vind je ideale coach

Tip 4: Deel positieve werkbelevenissen met uw geliefde

Dat is dé manier om de hoogtepunten te ‘kapitaliseren’ oftewel optimaal uit te buiten, ontdekte de Amerikaanse onderzoeker Remus Ilies onlangs. Ook Spaanse wetenschappers constateerden na een onderzoek onder Madrileense werknemers: ’s avonds delen van positieve emoties maakt dat u zich minder afgepeigerd voelt.

Tip 5: Leer iets nieuws