Was je handen goed! Uw moeder zei het al en de Mexicaanse griep heeft het belang ervan weer onderstreept. Maar weten is één, doen twee. Recent onderzoek toonde aan dat van de Britse vrouwen slechts 64 procent na toiletbezoek de handen met zeep wast, en van de mannen zelfs maar een derde.
Gelukkig zijn er trucs om viezeriken te verleiden tot zeepgebruik, ontdekten onderzoekers van de London School of Hygiene. Ze installeerden led-schermpjes in de toiletten van een tankstation en lieten daarop verschillende boodschappen opflikkeren, terwijl sensoren bijhielden welke tekst het meest naar de zeepautomaat deed reiken.
Hun bevindingen:
* Mannen zijn het meest vatbaar voor teksten die op hun walging inspelen, zoals: ‘Soap it off or eat it later.’
* Vrouwen zijn het meest vatbaar voor teksten die hun kennis op het gebied van hygiëne opfrissen, zoals: ‘Water doodt geen ziektekiemen, zeep wél.’
* Beide seksen reageren goed op teksten die refereren aan sociale normen, zoals: ‘Gebruikt de persoon naast u zeep?’
American Journal of Public Health, oktober 2009