Waarom je voldoende herstelmomenten moet inplannen

  • 569 woorden
  • leestijd is
  • 3 minuten
Het is om veel redenen belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Een daarvan wordt weleens vergeten: onze gezondheid heeft effect op onze werkprestaties. Wie inlevert op slaap, beweging en hersteltijd levert ook in op werkplezier. Dus: relax!

Waarom voldoende nachtrust belangrijk is

De afgelopen veertig jaar zijn we steeds minder tijd gaan uittrekken voor onze nachtrust. Dat komt onder meer doordat televisie en internet onze constante aandacht vragen. Brachten we vroeger gemiddeld acht à negen uur door in bed, nu is dat ruim zeven uur; en de tijd die we werkelijk slapend doorbrengen, ligt daar nog onder. Maar langdurig slaapgebrek kan de functie van de hersenen beïnvloeden en dat leidt overdag tot matige of zelfs slechte prestaties. Je concentratie en geheugen nemen af, je humeur verslechtert, je voelt je intens vermoeid en wordt sneller ziek.

Naar een geweldig leven

In 3 stappen naar je droombaan

  • Ontwikkeld met 365 dagen succesvol
  • Krachtige training die je écht helpt
  • Meer energie en inspiratie

bekijk de training
Nu maar
€ 95,-

Tip: Maak een slaapritueel. Zet 45 minuten voordat je naar bed gaat de tv en alle sociale media uit. Zo geef je je brein rust. Je voorkomt dat je je straks niet meer kunt losmaken van alle aandachtvragers én je geeft je brein het signaal dat je gaat slapen. In het begin is het even wennen, maar op den duur val je er sneller door in slaap.

Waarom je ook voldoende moet bewegen

Dat het niet erg gezond is om lang achter elkaar zittend werk te doen, weten we inmiddels allemaal. Er is ook een langetermijneffect van niet-bewegen – en dat is schrikbarend groot, zo blijkt uit het volgende onderzoek. In 1966 werden vijf studenten uitvoerig getest op hun fysieke kracht en uithoudingsvermogen. Daarna moesten ze drie weken in bed blijven zonder iets te doen. Vervolgens kregen ze dezelfde tests; die toonden natuurlijk aan hoe sterk ze achteruit waren gegaan. In 1996 werden de oud-studenten, inmiddels vijftigers, benaderd voor dezelfde reeks fysieke tests. Wat bleek: ze presteerden beter dan indertijd bij de tweede testronde. Drie weken niet-bewegen heeft dus meer impact op het lichaam dan dertig jaar veroudering!

Tip: Benut ook op het werk elke kans om te bewegen 

  • Probeer alle overlegjes met twee of drie collega’s al wandelend te doen. Bonus: de vergaderingen worden korter én creatiever.
  • Wandel in de pauze
  • Neem altijd de trap
  • Ga joggen met collega’s

Zet jezelf iets vaker even ‘uit’

We zijn geneigd om almaar door te werken. En als er dan eens een vrij moment is, grijpen we meteen naar onze smartphone, computer, iPad, tv. Maar juist de momenten waarop je niets doet, dus bewust geen prikkels in je hoofd stopt, zijn erg belangrijk: je hersennetwerken worden verstevigd, je creativiteit kan zich ontwikkelen en je energiereserve wordt aangevuld.

Tip: Gun jezelf ook tijdens werkuren veel herstelmomentjes:

  • Bewegen (zie de tips hierboven)
  • Even helemaal niets doen
  • Spelen; bijvoorbeeld even kantoorpingpong met een collega
  • Doe de 4-7-8 ademhaling: adem gedurende 4 tellen in, houd je adem 7 tellen vast en adem uit gedurende 8 tellen (doe dit maximaal 5 keer, maar vaak is 3 keer al genoeg)
  • Lachen
  • Ga één keer per week lunchen met vrienden die niets met je werk van doen hebben

Beperk je werkstress

Stress is slecht voor je werkplezier en je gezondheid: alle reden om het aantal stressmomenten binnen de perken te houden. Wie vindt dat je altijd beschikbaar en bereikbaar moet zijn? Je baas, of ben je het zelf? Vraag je af waarom je dat vindt – en of het wel nodig is.

Tip: Mail met mate. Plan je beschikbaarheid en bereikbaarheid per e-mail. Ga elke dag eerst een uur ‘gewoon’ aan het werk en kijk daarna pas in je mailbox. Stel elke dag vast hoe laat en hoelang je je mail wilt behandelen:
Vandaag/deze week doe ik mijn mail van … tot … uur en van … tot … uur.

Lees door via 100% Digitaal

  • Toegang tot álle online artikelen
  • Altijd het nieuwste magazine
  • Korting op onze trainingen
Al vanaf €4,- per maand!
Al abonnee? Log in
  • Meer over

    Werk

    Welk type werk als betekenisvol voelt, is voor iedereen anders. Ben je ontevreden of twijfel je aan het nut van je werk? Soms kan het helpen om anders tegen je werk aan te kijken; misschien valt er nog een mouw aan te passen. Of is het toch tijd voor een andere baan?

    Bekijk dit thema

Dit vind je misschien ook interessant

Kort

Sollicitatiefoto

Welke foto zet je op je cv of netwerksites als LinkedIn? Kies hem zorgvuldig, want volgens Zwitserse...

Lees verder
Artikel

Coachingsvormen en -methoden

Een coach kijkt naar de doelen die wilt bereiken en welke methodiek je daarbij kan te helpen. Sommig...

Lees verder
Advies

Hoe geef ik mijn grenzen op een goede manier aan?

Lees verder
Verhaal

Zo vergroot je je werkplezier – en dat van je collega’s

Lees verder
Column

Emotionele bankrekening

Lees verder
Advies

Hoe combineer ik al mijn levensrollen?

Lees verder
Kort

Bange baas ziet boosheid eerder

Lees verder
Artikel

Flexibel werken

Lees verder