Waarom aandachtsmeditatie werkt

Met aandacht je emoties gadeslaan – zonder je te laten meeslepen of ertegen te vechten – kan stress, pijn en depressie verminderen. Neuro­wetenschappers van de UCLA vonden onlangs een verklaring voor de heilzame werking van mindfulness. Online training Mindful eten Leer ontspannen omgaan met etenInclusief dagboek-appVolg de training in je eigen tempo bekijk de training […]

Met aandacht je emoties gadeslaan – zonder je te laten meeslepen of ertegen te vechten – kan stress, pijn en depressie verminderen. Neuro­wetenschappers van de UCLA vonden onlangs een verklaring voor de heilzame werking van mindfulness.

Online training

Mindful eten

  • Leer ontspannen omgaan met eten
  • Inclusief dagboek-app
  • Volg de training in je eigen tempo

bekijk de training
Nu maar
€ 67,50

Het hersengebiedje dat een centrale rol speelt bij stressreacties is de amygdala, een soort alarmsysteem gelegen in het ‘oude’ gedeelte van ons brein. De amygdala is erg gevoelig: een kleine prikkel kan al leiden tot een flinke stressreactie in het lichaam. Dat is handig als er echt gevaar dreigt. Maar de amygdala reageert ook op angstige gedachten en gevoelens, bijvoorbeeld bij het zien van een boos gezicht op een foto.

Proefpersonen kregen in een hersenscanner foto’s te zien van diverse gezichtsuitdrukkingen. Sommigen moesten de emotie op de foto benoemen, anderen niet. Wat bleek? Het labelen van gevoelens zorgde voor een minder heftige reactie in de amygdala, terwijl de activiteit juist toenam in bepaalde delen van de hersenschors. Dat effect was het sterkst bij proefpersonen die hoog scoorden op een mindfulness-vragenlijst.

Tijdens een aandachtsmeditatiesessie letten de deelnemers scherp let op lichamelijke sensaties, en benoemen die voor zichzelf: ‘ik ben bang’, of ‘ik voel me gestrest’. Dat expliciet benoemen van emoties blijkt nu dus cruciaal:

Log in om verder te lezen.

auteur

Floor van den Hout

» profiel van Floor van den Hout
auteur

Floor van den Hout

» profiel van Floor van den Hout

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Hoe stop ik mijn verlangen naar lekker eten

Lees verder
Branded content

6 onmisbare tips voor een gezond lang leven

Goed eten en genoeg bewegen, iedereen weet dat je daarmee gezond oud kan worden. Maar welke stappen ...

Lees verder
Artikel

Het nut van een dut

Een middagdutje van 30 tot 60 minuten kan wonderen doen – ook voor oudere kinderen.

Lees verder
Artikel

Rob Brandsma: ‘Onze geest is een knagend konijn’

Lees verder
Artikel

Exit automatische piloot

Lees verder
Advies

Hoe kan ik me als kersverse moeder beter ontspannen?

Lees verder
Advies

Hoe leer ik mediteren?

Lees verder
Training

Mindfulness

Lees verder
Verhaal

Hyperventileren – 5 nieuwe inzichten

Lees verder