Met aandacht je emoties gadeslaan – zonder je te laten meeslepen of ertegen te vechten – kan stress, pijn en depressie verminderen. Neuro­wetenschappers van de UCLA vonden onlangs een verklaring voor de heilzame werking van mindfulness.

Training

Mindful eten

  • Leer ontspannen omgaan met eten
  • Inclusief dagboek-app
  • Volg de training in je eigen tempo
bekijk de training
Nu maar
€ 75,-

Het hersengebiedje dat een centrale rol speelt bij stressreacties is de amygdala, een soort alarmsysteem gelegen in het ‘oude’ gedeelte van ons brein. De amygdala is erg gevoelig: een kleine prikkel kan al leiden tot een flinke stressreactie in het lichaam. Dat is handig als er echt gevaar dreigt. Maar de amygdala reageert ook op angstige gedachten en gevoelens, bijvoorbeeld bij het zien van een boos gezicht op een foto.

Proefpersonen kregen in een hersenscanner foto’s te zien van diverse gezichtsuitdrukkingen. Sommigen moesten de emotie op de foto benoemen, anderen niet. Wat bleek? Het labelen van gevoelens zorgde voor een minder heftige reactie in de amygdala, terwijl de activiteit juist toenam in bepaalde delen van de hersenschors. Dat effect was het sterkst bij proefpersonen die hoog scoorden op een mindfulness-vragenlijst.

Tijdens een aandachtsmeditatiesessie letten de deelnemers scherp let op lichamelijke sensaties, en benoemen die voor zichzelf: ‘ik ben bang’, of ‘ik voel me gestrest’. Dat expliciet benoemen van emoties blijkt nu dus cruciaal:

alleen al door bewust te constateren dat je gestrest bent, neemt stress af.

Psychological Science, juni 2007