Extraversie

‘Ik snap wel dat ik uitsla naar extravert. Ik heb een extravert beroep. Ik hou ervan me te uiten, via een rol, of zingend, maar ook dansend door de kamer en in een gesprek. Met acteren gebruik je heel letterlijk alles wat je hebt, je lijf en alles wat daarin huist. Als ik een rol speel, ga ik altijd op zoek naar wat ik in het personage herken. Maar het liefst zoek ik toch de verschillen. In De Tweeling speel ik Lotte, die haar zus de deur uit smijt; ik kan me niet voorstellen dat ik zelf zoiets zou doen, dat het verlangen naar je zus kan worden overstemd door zoveel negatieve gevoelens. Het grote verdriet, die kou en die pijn en die afstand die Lotte daar heeft, heb ik nooit meegemaakt. Toch vind ik totaal iemand anders spelen het mooiste wat er is. Mezelf ben ik al vaak genoeg.

Ik word vaak een kameleon genoemd, ook nu ik in Los Angeles mijn showreel laat zien aan casting directors. Dat kameleontische is niet iets wat ik bewust doe, ik heb het van nature. Van jongs af aan heb ik het leuk gevonden met de camera, en de camera vindt het leuk met mij. Dat is een ontzettend pluspunt. Ik kan het alleen maar proberen te koesteren. En ook weer vet negeren, anders ga je er te veel op drijven.

Gelukkig heb ik inmiddels een bepaalde ambitie en prestatiedrang losgelaten. Dat is echt een opluchting. Ik sta nu een stuk lichter in het leven. Ik doe de dingen meer voor mezelf in plaats van voor anderen. Vroeger kon ik vrij dwingend en serieus zijn in het duidelijk overbrengen van mijn inhoudelijkheid. Ik werkte ook aan één stuk door. Maar het gevaar van almaar doorrazen is dat je te ver verwijderd raakt van je werkelijke gevoel.

Er is een theorie die zegt dat een mens levenscycli doormaakt van zeven jaar, die met grote veranderingen gepaard gaan. Bij mij klopt die theorie tot nu toe wonderwel. Ik ben nu 28, zeven jaar geleden kwam ik van de Toneelschool, en sindsdien zat ik in een soort sneltrein van werk. Ik dacht al die tijd dat ik moeite moest doen om het succes vast te houden. Het heeft vrij lang geduurd voordat ik de zekerheid voelde: “Goh, het is misschien toch wel wat, wat ik heb bereikt.— Op een gegeven moment voel je dat je ergens talent voor hebt, en hoef je het niet meer bewezen te zien in de vorm van werk of complimenten.

Na de Oscarnominatie voor De Tweeling ben ik dan ook min of meer uit de sneltrein gestapt. Tegenwoordig is de situatie omgekeerd: ik ben waar ik ben, stap in en uit de trein die langskomt. Soms is dat een tuftreintje en soms een hogesnelheidslijn. Of ik ga eens langs een ander spoor zitten, in Amerika bijvoorbeeld. Die omkering heeft me stiller, simpeler en eerlijker gemaakt.’

Emotionele (in)stabiliteit

‘Het ego wordt geregeerd door angst. Het wil erkenning, alles bereiken, maar is bang dat dat niet lukt. Ik ben onbewust bang geweest om niet gezien te worden, zocht erkenning bij anderen – en daar kreeg ik die ook bijna altijd. Ik wentelde me graag in het “prinsessengevoel— en had het gevoel dat ik het plaatje dat ik voor mijn leven had bedacht, levend moest houden. Dat, gecombineerd met mijn enorme wilskracht en energie, bracht soms een soort hardheid met zich mee. Maar nu weet ik: als je jezelf erkent, ben je niet meer afhankelijk van erkenning door anderen. Ik ben rustiger geworden. Ik doe gewoon wat ik kan, en dat is elke dag anders.

Met stress heb ik altijd goed kunnen omgaan. Als ik op de set sta, kan ik me goed afsluiten voor alle bedrijvigheid, problemen of spanningen. Hollywood is eigenlijk ook één grote filmset. Een heel rare wereld, alles draait daar om succes en the business. Ik heb in LA heel veel binnenpret om hoe de mensen daar praten. De betekenis van woorden is daar veranderd door de superlatieven die er bijna standaard zijn geworden. “You’re wonderful, you’re a moviestar,— roepen ze dan, als ze horen dat je in twee films hebt gespeeld die voor een Oscar zijn genomineerd. Ze zien het als een rode loper naar de top. Ik hoor ze graag hoor, die mooie woorden, maar ik wil nog liever die ene rol.

Eigenlijk had ik geen speciale drang naar Hollywood. Ik was altijd meer op de Europese filmwereld gefocust. Maar die Oscarnominaties hebben mij naar LA gebracht. De Tweeling gaat daar in januari in première, spannend. Ik heb het gevoel dat er in Hollywood iets voor mij in de lucht hangt, daarom ga ik er nu ook vaak heen. Als het lukt, is het leuk; anders zie ik wel weer verder. Ik voel me eigenlijk altijd veilig van binnen, los van de plek waar ik ben. Als ik een tas heb met wat van mijn spullen erin, dan ik red ik me wel, waar je me ook neerzet. Ik ben vrolijk, energiek, niet problematisch. Always look on the bright side of life, ellende is er vanzelf al wel.

Natuurlijk ben ik weleens onrustig en onzeker, en heb ik ook weleens een grijzewolkendag waarop ik tussen de kussens op de bank duik met een tachtigprocents cacaoreep, maar ik denk niet in termen van hoogte- of dieptepunten. Elke ervaring heeft zin omdat zij iets bijdraagt aan je leven. Ook de dood van mijn vader, vijf jaar geleden. Het was een groot verlies, maar het overkomt je nu eenmaal. Hoe minder je hecht aan het idee van hoe iets moet zijn, hoe makkelijker je kunt meegaan met de stroom die het leven is.’

Openstaan

‘Ik wou dat ik me eens verveelde, wat een heerlijkheid zou dat zijn! Meestal zijn er twintig dingen die ik nog moet doen. Ik ben de laatste tijd wel meer gesteld geraakt op alleenzijn en stilte; ik word niet onrustig als ik m’n vrienden een paar weken niet spreek. Ik hoef van mezelf ook niet meer alles te volgen. Overal is informatie en communicatie. Eerst was het een genoegen dat je apparaten aan kon zetten, nu zijn we heel blij dat zo’n tv ook uit kan.

LA is wat dat betreft ook om gek van te worden: dat verkeer, de hectiek van geld, succes en uiterlijk vertoon. Als ik niet uitkijk, loop ik de hele tijd met mijn mobiel aan m’n oor om te horen of ik mijn e-mail weer moet checken, net als iedereen daar. Maar ik heb er nu wel iets op gevonden. Als ik in de file en de smog sta, luister ik naar de vogels die onverstoorbaar fluiten in de bomen langs de weg. Soms schieten de tranen dan in mijn ogen, puur van geluk. Je moet ruis proberen te minimaliseren. Kiezen wat je wilt horen en wat niet, om jezelf te blijven horen.’

Vriendelijkheid

‘Ik speel het spel in Hollywood mee. Meestal trek ik aan waar ik zin in heb, maar voorafgaand aan een van de meetings kreeg ik te horen: ‘Dit is een casting director waar je hot naartoe moet gaan.’ Zoiets houdt dan in: hoge hakken, kort rokje, inkijk. Vroeger zou ik een wenkbrauw hebben opgetrokken, nu trek ik de verkleedkist open. Opgedoft, hip, chic of sexy: ze kunnen het krijgen zoals ze het hebben willen. Ze zien graag mooie vrouwen en mannen in Hollywoodfilms, en ik hou daar zelf ook van, maar aan de andere kant… als ik zie hoe vrouwen daar soms waggelen op hakken, siliconen uit hun borsten puilend door mislukte operaties, dan wil je gauw weg daar. Van Nicole Kidman schrok ik. Op de loper bij de Oscars stond ik achter haar. Ze was doorzichtig dun en erg gespannen. Haar gezicht stond strak en bang. Sterrendom en glamour verkoopt, en dat maakt Hollywood ook tot een wereld waarin je steeds die competitieve sfeer voelt. Het draait daar constant om perfectie en winnen. Je kunt er vandaag aan de top staan en morgen weg zijn.’

Consciëntieusheid

‘Lang ben ik een twijfelaar geweest. In acute situaties heb ik altijd wel besluiten kunnen nemen, maar zodra ik de tijd kreeg om te nuanceren, zag ik zowel de voordelen van het ene als van het andere. In mijn werk kon ik het ook moeilijk accepteren als de camera uit ging en de regisseur zei dat het erop stond. Ik wilde het nog beter doen, meer zoeken naar die andere kant van de rol. Maar film is natuurlijk ook maar een momentopname, je gaat na de ene opname – hup! – weer verder naar de volgende.

Loslaten is voor mij een manier van leven geworden. Niet iets of iemand willen vasthouden of iets willen bereiken, maar de dingen vanzelf laten gebeuren en meer opgaan in het moment. Ik ben ook veel impulsiever geworden. Dat is soms chaotisch of onhandig, maar ik heb er lol in als er dingen gebeuren die ik niet van tevoren had bedacht. Vroeger wist ik juist van dag tot dag wat ik ging doen, compleet met lijstjes en zo.

Ik denk dat het leven tot op zekere hoogte maakbaar is. Je kunt beslissen om uit oude patronen te stappen en daardoor te veranderen. Dingen die je ongelukkig maken, kun je laten. Je kunt uit een relatie stappen, ander werk gaan doen, een ander huis zoeken, een ander land. Maar je moet niet de illusie hebben dat je ellende kunt voorkomen, of dat je iets voor morgen kunt regelen. Er kan zomaar regen komen in plaats van zonneschijn. Je kunt heel erg ziek worden, waardoor alles anders loopt, of de hele stad ligt ineens plat door een bommelding. Ik kan eindelijk blij zijn met het besef dat je het nooit weet in het leven.’ n

Persoonlijkheidstest

Onze persoonlijkheid is opgebouwd uit de Big Five: vijf karaktertrekken die per individu in sterkte verschillen. Bij dit interview is gebruik gemaakt van de Big Five Detector, een verkorte versie van de originele persoonlijkheidstest. De onderstaande vragenlijst werd door Thekla Reuten zelf ingevuld.

De score van Thekla Reuten

Extraversie (5 4 3 2 1)

graag bij anderen graag alleen 3

optimistisch pessimistisch 5

open boek gesloten 4

vlot in de omgang gereserveerd 5

een prater een denker 5

Uitslag: 22 punten = extravert. Voorkeur voor sociale situaties. Prater, spontaan, open, leider. Soms gezien als agressief of oppervlakkig. Kan veel prikkels aan.

Emotionele (in)stabiliteit

onrustig kalm 3

voorzichtig zeker van zichzelf 2

snel ontmoedigd vrolijk 1

snel verlegen lak aan de wereld 2

snel van slag onverstoorbaar 2

Uitslag: 10 punten = veerkrachtig. Reageert kalm op stresssituaties. Kan gezien worden als koel, nuchter of onverstoorbaar.

Openstaan

een dromer no-nonsense 3

theoretisch praktisch 2

creativiteit als leidraad autoriteit als leidraad 4

zoekt het nieuwe zoekt het bekende 5

vaagheid is oké verkiest duidelijkheid 3

Uitslag: 17 punten = onderzoekend. Veel interesses, benieuwd naar het onbekende. Snel verveeld. Fantasievol, creatief. Wordt soms gezien als dromer.

Vriendelijkheid

beleefd kortaf 4

gul egoïstisch 3

warm koud 4

teamspeler onafhankelijk 2

vol vertrouwen sceptisch 5

Uitslag: 18 punten = onderhandelend. Goed in competitie en samenwerking. Noch extreem afhankelijk, noch onafhankelijk. Kan goed alleen en samen werken.

Consciëntieusheid

netjes rommelig 3

besluitvaardig opties openlatend 3

doelgericht makkelijk af te leiden 2

houdt van orde op zijn gemak bij wanorde 3

altijd op tijd stelt zaken uit 3

Uitslag: 14 punten = flexibel. Heeft veel doelen. Stelt uit. Met veel dingen tegelijk bezig. Soms gezien als onverantwoordelijk, niet-productief en ongeorganiseerd.

Informatie over de Big Five Detector: www.pimedia.nl[/wpgpremiumcontent]