Televisieboodschappen

Terwijl u zich zit te verkneukelen bij romances in televisieseries als Medisch Centrum West, of meeleeft met de familieperikelen in comedies als Oppassen, kan het gebeuren dat u nog een onderliggende boodschap meepikt. In een aantal afleveringen van Medisch Centrum West was indertijd namelijk informatie verwoven over hart- en vaatziekten en hoe het risico daarop verminderd kan worden. En het doel van bepaalde delen van de comedie Oppassen was om mensen te informeren over milieu-kwesties, zoals het verminderen van huisafval. Deze methode, waarbij ministeries of organisaties zoals de Nederlandse Hartstichting samenwerken met programmamakers, wordt entertainment- education (e&e) televisie genoemd.

Onderzoekster Martine Bouman schrijft in haar proefschrift dat hoewel de hoeveelheid e&e programma’s in westerse landen toeneemt, de samenwerking tussen gezondheidsvoorlichters en programmamakers nog wat moeizaam verloopt. Voorlichters zijn volgens haar als schildpadden die wel betrouwbaar en degelijk zijn, maar niet zo makkelijk nieuwe uitdagende methoden gebruiken.

Televisiemakers lijken op hun beurt op pauwen, die hun veren laten zien om bewonderd te worden en om hun macht tentoon te spreiden en te behouden. Bouman pleit voor toenadering tussen de twee groepen, omdat e&e televisie een geschikt medium voor gedragsverandering kan zijn. e&e programma’s blijken in ieder geval effectief voor de eerste stadia van gedragsverandering: blootstelling en bewustwording. In sommige gevallen ontstaan er ook veranderingen bij de kijker in kennis, houding ten opzichte van het onderwerp, intentie om het gewenste gedrag te gaan invoeren en uiteindelijk verandering van gedrag en het in stand houden van die verandering.

Laat niemand meer zeggen dat televisiekijken een passieve bezigheid is.

(The turtle and the peacock, proefschrift Landbouwuniversiteit Wageningen, januari 1999)

auteur

Heleen Peverelli

» profiel van Heleen Peverelli
auteur

Ad Bergsma

» profiel van Ad Bergsma

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Waarom De Luizenmoeder zo populair is

Het tweede seizoen van De Luizenmoeder is in volle gang. Drie psychologische redenen waarom het zo'n...

Lees verder
Branded content

6 onmisbare tips voor een gezond lang leven

Goed eten en genoeg bewegen, iedereen weet dat je daarmee gezond oud kan worden. Maar welke stappen ...

Lees verder
Verhaal

Waarom vriendjes belangrijk zijn

We willen allemaal graag dat onze kinderen gelukkig zijn, maar in hoeverre heb je daar als ouder inv...

Lees verder
Kort

Liever (n)iets nieuws

Lees verder
Artikel

Martin Simek: ‘Ik laat mezelf helemaal zien’

Lees verder
Artikel

Tv: hoe minder, hoe beter

Lees verder
Kort

De invloed van lichtvervuiling op onze slaap

Lees verder
Artikel

Soaps/beter dan een borrel

Lees verder
Verhaal

De psychologie achter cijfers

Lees verder