Slanker wonen

Pak je lijnpogingen eens anders aan: verander je omgeving. Volgens de Amerikaanse psycholoog Brian Wansink geeft dat een veel beter resultaat dan sleutelen aan jezelf.

Hoe je omgeving je helpt om kilo’s kwijt te raken. Neem een sportschoolabonnement. Werk aan je zelfbeheersing. Ga mindful eten. Dat is de goede raad die we doorgaans krijgen als we kilo’s kwijt willen.

Online training

Mindful eten

  • Leer ontspannen omgaan met eten
  • Inclusief dagboek-app
  • Volg de training in je eigen tempo

bekijk de training
Nu maar
€ 67,50

Volgens Brian Wansink, gedragseconoom en voedingspsycholoog aan de Amerikaanse Cornell-universiteit, is dat allemaal energieverspilling. Want al die dingen vergen dat je jezelf de rest van je leven strak in het gareel houdt. Terwijl het zoveel makkelijker, zoveel handiger kan. Zoveel minder wilskrachtintensief, zeg maar.

Afgelopen jaren observeerde Wansink als een ‘Sherlock Holmes van het eten’ duizenden mensen in hun natuurlijke habitat – thuis, op hun werk en tijdens het boodschappen doen. Uitkomst: slanke mensen verhouden zich anders tot hun omgeving dan mensen met overgewicht. Ze richten hun huis en werkplek anders in, en gedragen zich anders in winkels. En, zegt Wansink: het is die andere omgeving, níét hun waanzinnige wilskracht of strakke sportschema, die hen duurzaam slank houdt.
Eind vorig jaar bracht Wansink zijn inzichten samen in een nieuw boek, Slim by design, wat zowel ‘slank ontworpen’ betekent als ‘slank met opzet’. Tijd voor een snelle scan: hoe lijn-proof leef je?

Check hoe lijnvriendelijk je leven is.

In de keuken

Is je keuken ongezellig?

Geweldig! Want, naar maar waar: een uitnodigend grote tafel en comfortabele stoelen nodigen uit tot blijven hangen en lekker doorsnaaien. Mensen die hun keuken vooral als efficiënte werkplek hebben ingericht en hun maaltijden in een andere ruimte nuttigen, zijn gemiddeld slanker dan knusse-keuken-types.

Staan lekkere hapjes uit het zicht?

Mooi. Zien doet immers eten. Die pot met ontbijtgranen op het aanrecht nodigt dus iedere keer uit een ‘gezond’ handje te nemen. Hetzelfde geldt voor taart en ovenschotels die open en bloot in de koelkast staan. Verpak onweerstaanbaar koelkastvoer daarom in aluminiumfolie en zet crunchy verleiders achter een dicht kastdeurtje (glazen deurtjes zijn verraderlijk!). Zelfs dan geldt nog: hoe minder op ooghoogte, hoe beter. Verban verder alles wat niet per se in de keuken hoeft te staan – de koekjesvoorraad, die goddelijke olijven – naar kelder, schuur of garderobekast.

Staan verantwoorde tussendoortjes voor het grijpen?

Een rijk gevulde fruitschaal pontificaal midden op aanrecht of tafel: helemaal goed. Net als een koelkast waarin de gezondste hongerstillers meteen in het oog springen. Zoals voorgeschilde vruchten of groenvoer in doorzichtige bakjes of zakjes op ooghoogte, en magere yoghurt of hardgekookte eieren in de deurvakken.

Laat je de pannen op het fornuis?

Heel verstandig. Pannen op tafel nodigen uit tot een tweede portie. Blijven ze daarentegen op het fornuis of staan ze op een buffet, dan nemen eters minder vaak na. Ze moeten er immers voor opstaan.

In de supermarkt

Bestaat minstens de helft van je inkopen uit groenten en fruit?

Prima. Dat betekent immers dat je bord ook voor minstens de helft in beslag wordt genomen door groenten en fruit – heel lijnvriendelijk.
Twijfel je hier? Leg dan eens een sjaal halverwege je winkelwagentje voordat je doorstoot naar de schappen. In de voorste helft van de wagen mag alleen groenvoer, achterin komt de rest.

Heeft je vaste supermarkt een gezond aanbod?

Fijn, zo sta je minder bloot aan verleiding. Legt je super daarentegen de nadruk op gemaksvoer en snacks, kijk dan eens of er geen winkel in de buurt is die een feestje weet te maken van de versafdeling. Supermarkten verschillen behoorlijk in hoe ze hun waren presenteren, zelfs binnen één keten.

Op het werk

Neem je de lunch mee van thuis?

Geweldig! Vooral als je dat lunchpakket na het ontbijt maakt, of de avond tevoren na het diner. Dan heb je immers geen honger, en dat houdt de porties kleiner. Ga je daarentegen pas een lunch halen als je maag begint te knorren, dan neem je al snel te veel.

Is er een aparte lunchruimte?

Gefeliciteerd. Zeker als die een beetje gezellig oogt. Is dat niet het geval, maak er dan werk van: een kleurtje op de muur, wat planten en tijdschriften op tafel, en je gaat er graag heen. Dubbel winst, want zo kom je én in beweging, én besteed je meer aandacht aan je eten. Wie de lunch gedachteloos wegschrokt boven zijn toetsenbord, neemt snel meer.

Houdt je snoep van je bureau?

Heel verstandig. Hoe dichter bij de hand, hoe meer je namelijk snoept. Vooral als het lekkers ook nog in een doorzichtige pot of open schaaltje ligt. Bewaar snoepgoed daarom in je bureaulade of elders in je werkruimte, zodat je ervoor moet opstaan. Heb je het vooral op je bureau staan vanwege de gastvrije uitstraling, neem dan snoepjes waar je zelf niet dol op bent.

Het stiekeme snoeppotonderzoek dat Wansink met verborgen camera’s deed, leerde dat het enorm uitmaakt hoe ver je op je werk van verleidingen af zit. Een afstand van nog geen twee meter tussen bureau en snoeppot kan je snoepconsumptie al halveren. De gevaarlijkste snoeppot bleek doorzichtig en gevuld met chocolade.

Boekentip

Slim by design

Brian Wansink
auteur

Anne Pek

Gezondheid is zoveel meer dan niet ziek zijn. Het is ook lekker in je vel zitten, zin hebben in dingen, ermee kunnen omgaan als het even tegenzit. Als wetenschapsjournalist volg ik gretig het onderzoek naar alles wat ons geestelijke en fysieke welzijn beïnvloedt, en al sinds 2005 schrijf ik voor Psychologie Magazine over gezondheid in die brede zin.

» profiel van Anne Pek

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Hoe voorkom ik haaruitval?

Lees verder
Kort

Opnieuw in vuur en vlam

Stellen die al lang bij elkaar zijn, zijn meestal niet meer zo actief tussen de lakens als aan het b...

Lees verder
Advies

Hoe voorkom ik overeten uit verveling?

Lees verder
Artikel

Wat je hebt, ben je zelf

Lees verder
Advies

Hoe lang supplementen gebruiken?

Lees verder
Artikel

Voedingsgekte – Waarom maken we ons zo druk over eten?

Lees verder
Advies

Ik word niet zwanger

Lees verder
Artikel

Sluipmoordenaar in de keuken

Lees verder