Jongens van 18 en 19 jaar die vaker risico nemen in het verkeer hebben meer zenuwverbindingen in hun hersenen dan jongens die op safe spelen. Ook zijn de risiconemers efficiënter bij het nemen van beslissingen. Dat bleek uit Fins onderzoek onder jongens die in een rijsimulator werden geconfronteerd met een oranje stoplicht.

Dat klinkt alsof roekeloos gedrag een positiever imago verdient.
Onderzoeker Myoung Kwon: ‘Inderdaad. Ons onderzoek ontkracht in ieder geval het idee dat jongeren die risico’s nemen een onvolwassen brein hebben. Zij hebben juist een beter ontwikkeld brein. De risicomijders twijfelden bovendien langer. Ze hadden dus meer denkkracht nodig om de situatie in te schatten.’
Kun je daarmee zeggen dat risiconemers intelligenter zijn?
‘Ja. Wij denken dat dat komt doordat ze zichzelf uitdagen, nieuwsgierig zijn en gretig om te leren van ervaringen. Ze leren controle te krijgen over hun omgeving en doen dat met een mooie combinatie van speelsheid, plezier en ernst. Je moet kwaliteiten hebben om het je te kunnen permitteren risico’s te nemen.’
Toch krijgen jonge mannen ook de meeste verkeersongelukken.
‘Dat klopt. Maar het zou best kunnen dat er op breingebied verschillen zijn tussen risiconemers die succes hebben met hun roekeloze gedrag en risiconemers

die falen.’

Risk-taking behavior in a computerized driving task, Plos One, november 2015[/wpgpremiumcontent]