Vooral mensen die al depressief en angstig zijn, zijn gevoelig voor de psychische effecten van de economische crisis. ‘In Nederland valt het tot nu toe mee’, zegt van Marjolein Nieuwenkuiper van Stichting Korrelatie. ‘Maar de verwachting is wel dat het aantal hulpvragen zal toenemen.’

TEST
Doe de test »

Heb je een gezond stressniveau – of loopt je gezondheid gevaar?

Ligt u wakker van de geldzorgen?
Op de Amerikaanse site Psycport geven de Amerikaanse therapeuten Jane Pavich en Laurel Lynch tips om te voorkomen dat u ten onder gaat aan de economische crisis.

  • ‘Besef dat je niet de enige bent met geldproblemen’, adviseert Pavich. ‘Iedereen wordt beïnvloed door de neergang van de economie’.
  • Kijk verder dan de huidige situatie. Probeer te bedenken hoe het zal zijn over twee jaar. Blik ook terug naar moeilijke tijden en bedenk of je daaruit lessen kunt trekken voor nu. Denk: ‘We zijn er destijds doorheen gekomen, en dat zal ons nu ook lukken’.
  • Begin bij de basis: eet gezond, zorg voor voldoende slaap en beweeg regelmatig. ‘Door simpelweg deze dingen te doen, verbeter je je fysieke en emotionele gezondheid’, zegt Pavich.
  • Bedenk dat moeilijke tijden ook positieve effecten kunnen hebben. Als je er samen doorheen komt, versterkt dat de familie- en relatiebanden.
  • Geldzorgen staan hoog in de top tien van relatieproblemen. Tips voor stellen: wees duidelijk hoe de crisis jou beïnvloedt. Spreek in ‘ik’- boodschappen over wat je voelt. En luister naar elkaar, zodat je weet waar je partner doorheen gaat.
  • Zoek steun bij lotgenotengroepen. Je kunt van elkaar leren hoe je het beste met deze crisis om kunt gaan.