Piekeren is prima

  • 121 woorden
  • leestijd is
  • 1 minuut
Piekeren heeft een slechte naam: het zou leiden tot somberheid en depressies. Vandaar dat veel piekeraars proberen die bezorgde gedachten te onderdrukken.

Onnodig, zeggen twee Amerikaanse psychologen nu na analyse van een grote stapel onderzoeken. Niet alleen vonden ze aanwijzingen dat onderdrukken contraproductief werkt; ook zagen ze dat mensen die geregeld zorgelijke gedachten aan de toekomst wijden, daar juist voordelen van ondervinden.
Zo zijn piekeraars verstandiger als het gaat om veilig vrijen, veiligheidsriemen gebruiken en preventief onderzoek ondergaan. Ook bereiden ze zich beter voor op bijvoorbeeld examens en sollicitatiegesprekken. Maar de mooiste uitkomst is deze: mensen die veel piekeren, blijken vaker extra gelukkig als hun zorgen níét bewaarheid worden, en juist minder geschokt wanneer hun angsten uitkomen.
Volgens de onderzoekers kan piekeren via al die routes juist gezondheids- en welzijnsbevorderend werken.

Krijg grip op je gedachten

Positief denken

  • Inzicht in je eigen denkgewoontes
  • Extra tips voor nachtelijk piekeren
  • Inclusief stappenplan voor het nemen van beslissingen

bekijk de training
Nu maar
€ 75,-
The surprising upsides of worry, Social and Personality Psychology Compass, april 2017

Lees door via 100% Digitaal

abonnement

Toegang tot alle online artikelen en onbeperkt toegang tot het magazine.
Al vanaf €4,- per maand!
Al abonnee? Log in
auteur

Anne Pek

Sinds oktober 2005 werk ik voor Psychologie Magazine. Mijn aandachtsgebied is 'Gezondheid en therapie'. Een terrein waarop veel gebeurt.

» profiel van Anne Pek

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Hoe stop ik de stroom van deprimerende gedachten?

Lees verder
Kort

Vader wil liefst fulltime baan

Nederlandse mannen met schoolgaande kinderen zijn het gelukkigst als ze ‘gewoon’ fulltime kunnen...

Lees verder
Advies

Waarom blijf ik zo malen? (2)

Lees verder
Advies

Mijn hoofd wil piekeren en ik niet

Lees verder
Advies

Ik (16) denk te veel na

Lees verder
Artikel

5 tips om minder te tobben

Lees verder
Advies

Minder piekeren voor het slapen gaan

Lees verder
Artikel

Zo denk je constructief

Lees verder