• Verhaal: Mindfulness: zen of onzin?

Mindfulness is populair, maar sinds kort klinken er kritische tegenstemmen. De effectiviteit zou ten onrechte worden opgehemeld in wetenschappelijke studies, en mediteren zou akelige bijwerkingen kunnen hebben. Is die kritiek terecht? Journalist Dennis Rijnvis gaat op onderzoek uit.

 

  • Mindfulnesswandeling: dag piekerhoofd, welkom geluksgevoel

Trek je lekkerste schoenen aan en maak deze mindfulness-wandeling – met aandachtsoefeningen voor onderweg. Neem ongeveer twee uur de tijd. Kies een leuke route in de buurt en stel op de stopwatch van je telefoon een ontspannen alarmtoon in, om jezelf elke 20 minuten met een nieuwe opdracht te verrassen. Voor de wandelaars die liever een kortere wandeling maken, je kunt ook na elke 10 minuten je stopwatch instellen.

Waar je gaat wandelen is onbelangrijk. Een groenstrook rond de stad is even goed als een nationaal park, al is het wel fijn wanneer door mensen gemaakte gebouwen of andere dingen zo’n beetje buiten beeld blijven. Veel plezier!

 

  • Verhaal: Hoe geef je échte aandacht aan je kind?

Aandacht is voor een kind net zo onmisbaar als voeding en zuurstof. Maar hoe geef je volle aandacht, als je een druk leven hebt en je hoofd overloopt? Hoogleraar orthopedagogiek en mindfulness-deskundige Susan Bögels over mindful ouderschap.

 

  • Meditatie: drie minuten ademruimte

Deze korte meditatie, ingesproken door mindfulnessdeskundige Edel Maex kun je altijd en overal doen.

 

  • Meditatie: bodyscan

Tot slot de klassieke bodyscan. Deze oefening leert je je aandacht bewust ergens op te richten, en te herkennen wanneer je afdwaalt.Om de bodyscan uit te voeren, heb je een plek nodig om rustig en comfortabel te gaan liggen, zonder gestoord te worden. De oefening duurt een kwartier.

 

Online training Mindfulness

Verder aan de slag met mindfulness? In de achtweekse online training Mindfulness leer je beter omgaan met stress en meer te genieten van het nu. De training mindfulness is deels gebaseerd op het werk van de Belgische psychiater Edel Maex en onlangs geheel vernieuwd in samenwerking met psycholoog en mindfulnesstrainer Rinske Gotink, waarbij extra verdieping en oefening is opgenomen. Haal meer uit je leven!