6 leefstijladviezen voor een opgewektere stemming

 
Dit artikel wordt je aangeboden door Plantina Vitaminen
 
  • 614 woorden
  • leestijd is
  • 4 minuten
Een gezonde leefstijl zou een depressie tegen kunnen gaan, aldus Amerikaanse psycholoog Stephen Ilardi. Door bekende inzichten naast elkaar te leggen, kwam hij tot een stappenplan.

Medicijnen, praten, breinimplantaten… Volgens klinisch psycholoog Stephen Ilardi, onderzoeker aan de Universiteit van Kansas, kan de moderne mens prima zonder, als hij weer meer naar zijn natuur gaat leven. Onder jagers-verzamelaars komt depressie immers zelden voor.

Wil jij je immuunsysteem deze winter wat extra ondersteunen?

Bespaar 15% met het Plantina Winterpakket Lees verder

In het boek De depressiekuur beschrijft Ilardi het door hem ontwikkelde programma Therapeutic Lifestyle Change (tlc). Dat programma schrijft zes ‘leefstijlregels’ voor die stuk voor stuk teruggrijpen op al bestaande kennis. Door deze inzichten te combineren, stelt Ilardi, kun je op eigen kracht uit een klinische depressie komen. Onderzoek aan zijn eigen universiteit zou de effectiviteit van tlc al hebben bewezen. Ander onderzoek moet die claim echter nog bevestigen; wacht dus even voordat u eventuele medicijnen en therapeuten aan de dijk zet! Wat niet wegneemt dat het beslist zinnig kan zijn daarnaast Ilardi’s adviezen ter harte te nemen. De afzonderlijke stappen van zijn zesstappenplan stoelen immers op gedegen onderzoek.

  1. Voed je brein
    Omega-3-vetzuren zijn dé bouwsteen voor onze hersenen, maar het moderne voedingspatroon bevat er veel te weinig van. Het is dus zaak om uw omega-3-inname te vergroten. Dat kan door meer vette vis, noten en bladgroenten te eten, maar Ilardi adviseert vooral ook een omega-3-supplement te nemen.
  2. Dóé iets
    Oermensen waren nooit alleen en hadden altijd wel iets zinnigs omhanden. Wij zijn veel alleen en doen vaak dingen die niet onze volledige aandacht vragen – tv-kijken bijvoorbeeld. Precies de situaties waarin het brein neigt tot rumineren: eindeloos piekeren, waardoor je steeds neerslachtiger wordt. Zorg dus dat u vaker gezelschap en meer betekenisvolle bezigheden hebt, adviseert Ilardi. En als u zichzelf toch op rumineren betrapt: schrijf uw piekergedachten op en richt uw aandacht dan actief op iets anders.
  3. Beweeg
    Onderzoek na onderzoek bewijst: lichaamsbeweging is een prima medicijn tegen depressie. Het activeert de aanmaak van neurotransmitters in de hersenen, en stimuleert de groei van nieuwe verbindingen. Jagers-verzamelaars lopen dagelijks makkelijk tien kilometer, maar wij zitten het grootste deel van de dag op een stoel. Drie keer per week een half uur in pittig tempo wandelen kan in dat geval al wonderen doen, zegt Ilardi.
  4. Zoek de zon op
    De mens stamt uit Afrika, waar volop licht en warmte is. Wie dagelijks zon vangt, maakt voldoende serotonine, melatonine en vitamine D aan om zich goed te voelen. Je houdt zo ook je biologische klok bij de les – belangrijk voor een gezonde slaap. Veel naar buiten dus! Maar ’s winters levert dat in onze contreien zelden genoeg zonlicht op. Het gebruik van een daglichtlamp van 10.000 lux is daarom voor depressiegevoeligen een goed idee. Verder raadt Ilardi iedereen op onze breedtegraad aan een vitamine-D3-supplement te slikken.
  5. Maak contact
    Mensen zijn sociale dieren. Wie zich eenzaam voelt, wordt ziek – zo simpel ligt het in feite. Maar het nare aan depressie is, dat het je berooft van je trek in gezelschap. Doe alles om die vicieuze cirkel te doorbreken, adviseert Ilardi; zelfs al is dat aanvankelijk met tegenzin. Word bijvoorbeeld vrijwilliger – anderen helpen geeft vaak een goed gevoel. Maar de aanschaf van een huisdier kan ook al een goed begin zijn.
  6. Slaap
    Jagers-verzamelaars gaan slapen als het donker wordt. Moderne mensen weten vaak niet eens hoe de lichtval buiten is. Onze biologische klok krijgt daardoor te weinig informatie aangeleverd, en dat maakt een gezond slaappatroon lastig. Net als trouwens de grote hoeveelheden cafeïne, nicotine en/of alcohol die we vaak tot ons nemen. Maar slaapproblemen en depressie zijn direct aan elkaar gelinkt. Zorg dus voor een goede slaaphygiëne, adviseert Ilardi. Daar hoort wat hem betreft bij dat je het gebruik van antidepressiva afbouwt; die veroorzaken juist vaak slaapproblemen.
Bron: Stephen Ilardi, De depressiekuur. Zes stappen om zonder medicijnen van je depressie af te komen

Bespaar 15% met het Plantina Winterpakket

plantina_-_packshot_artikelWil jij je immuunsysteem deze winter wat extra ondersteunen? Plantina biedt hooggedoseerde, natuurlijke supplementen met zo min mogelijk toevoegingen. Deze zijn niet-genetisch gemodificeerd en hypoallergeen: alles om je gezondheid op peil te houden en goed in je vel te zitten.

In het Plantina Winterpakket zitten alle vitaminen die je in de winter wel gebruiken kunt voor meer weerstand! Multi, Vitamine D en Vitamine C in één pakket. Dit voordeelpakket bevat suppletie voor 3 maanden en is 15% goedkoper dan losse producten. Zo kom je de winter wel door!

Bestel nu

Dit vind je misschien ook interessant

Kort

Boosheid maakt broos

Lees verder
Branded content

6 leefstijladviezen voor een opgewektere stemming

Een gezonde leefstijl zou een depressie tegen kunnen gaan, aldus Amerikaanse psycholoog Stephen Ilar...

Lees verder
€ 0,79 Verhaal

Onvoorspelbaarheid houdt je scherp

Het onverwachte laat je met een frisse blik naar jezelf en de wereld kijken. Juist als je van routin...

Lees verder
Kort

Een slapeloos brein krijgt honger

Lees verder
Kort

Moeders blik maakt voorzichtig

Lees verder
Kort

Is het vreemd om eigenschappen toe te kennen aan je fiets?

Lees verder