Het geheim van een gezond brein

  • 377 woorden
  • leestijd is 2 minuten
  • Foto: Getty Images
Het wordt steeds duidelijker hoe belangrijk voeding is voor onze geestelijke gezondheid, laat de Ierse onderzoeker John Cryan per mail weten. ‘Met een gevarieerd, vezelrijk dieet bewijs je je darmflora echt een dienst. En een gezonde darmflora beïnvloedt je brein weer positief.’

Dat de ongeveer twee kilo aan bacteriën die we per persoon in ons maag-darmstelsel meedragen – ook wel het microbioom genoemd – ons brein zo sterk beïnvloeden, is een heel recent inzicht.

Het werpt een revolutionair nieuw licht op de wisselwerking tussen lichaam en geest. Ons microbioom blijkt er onder andere voor te zorgen dat we in voldoende mate beschikken over belangrijke neurotransmitters als serotonine, dopamine en GABA. Ook voorkomt een gezond microbioom dat er ongewenste stoffen via de darmwand in ons bloed belanden en elders schade aanrichten.
Rond de eeuwwisseling begon het onderzoek op dit terrein met speciaal gefokte laboratoriummuizen. Daaruit bleek bijvoorbeeld dat een angstig muisje dat via een faecestransplantatie het microbioom van een ondernemend muisje toegediend kreeg, ineens ook stukken avontuurlijker werd. Spectaculaire uitkomst, alleen: wat konden we er in de alledaagse psychologische praktijk mee?

De laatste jaren wordt ook onderzoek gedaan bij mensen, die bijvoorbeeld een paar weken lang bijhouden wat ze consumeren en hoe ze zich voelen. Ook wordt onderzocht hoe mensen met depressies, ADHD of autisme reageren op een microbioom-vriendelijke aanpak. De resultaten zijn veelbelovend.

Als voorbeeld mailt Cryan een recent Australisch onderzoek mee waaruit blijkt dat proefpersonen met een depressie flink opknapten van het zogenoemde mediterrane dieet: veel groenten, fruit, noten, peulvruchten en olijfolie. Ook voedingsmiddelen als yoghurt en zuurkool barsten van de gezonde bacteriën en hebben via onze darmen een gunstig effect op ons brein, suggereerden eerdere onderzoeken al. In hoeverre past Cryan al deze kennis zelf toe in zijn dagelijkse leven? ‘Ik eet veel verse groenten en weinig kant-en-klaar voedsel,’ zegt de onderzoeker. ‘Verder probeer ik stress en slaapgebrek te beperken, want die hebben een negatieve invloed op je microbioom. En ik neem alleen antibiotica als het echt nodig is.’

En al kan hij het zelf niet in praktijk brengen, hij wil wel graag vermeld zien dat moeders hun nageslacht voor een gezond microbioom het beste borstvoeding kunnen geven; ook moedermelk zit vol gezonde bacteriën.


John Cryan is hoogleraar neurowetenschappen aan de universiteit van Cork, en hoofdonderzoeker aan het APC Microbiome Institute aldaar. Zijn onderzoek richt zich vooral op de interactie tussen brein en microbioom en op de neurobiologische basis van psychiatrische stoornissen. Cryan werd in 2014 opgenomen op de lijst van meest geciteerde onderzoekers wereldwijd.

 

auteur

Anne Pek

Gezondheid is zoveel meer dan niet ziek zijn. Het is ook lekker in je vel zitten, zin hebben in dingen, ermee kunnen omgaan als het even tegenzit. Als wetenschapsjournalist volg ik gretig het onderzoek naar alles wat ons geestelijke en fysieke welzijn beïnvloedt, en al sinds 2005 schrijf ik voor Psychologie Magazine over gezondheid in die brede zin.

» profiel van Anne Pek

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Waarom mensen onmenselijke dingen doen

Weerloze mensen overrijden met een vrachtwagen of het vuur openen in een concertzaal, hoe kún je zu...

Lees verder
Column

Verwondering

In de prachtige film Boyhood vraagt het jongetje Mason: ‘Papa, sprookjes zijn niet echt, hè? Ik b...

Lees verder
Artikel

Haal meer uit je adem

Lees verder
Artikel

Lekkere stress

Lees verder
Artikel

Een betere naam voor schizofrenie

Lees verder
Kort

Slaap je op je zij? Dat is goed voor je brein

Lees verder
Recensie

Drie redenen om dit boek te lezen

Lees verder
Artikel

In gesprek met hallucinaties

Lees verder