Moeiteloos afvallen zonder dieet

  • 564 woorden
  • leestijd is
  • 3 minuten
Afvallen zonder afzien – het kan echt, zegt voedingsexpert Brian Wansink. Net zoals je ongemerkt zwaarder kunt worden, kun je ongemerkt lichter worden. Met deze tips heb je de slag zó te pakken en gaat gedachteloos afvallen echt vanzelf.

Je eet gezond en niet te veel – denk je – en toch gaat op een dag de rits van uw broek niet meer dicht. Hoe kan het dat je wel ongemerkt zwaarder wordt, maar nooit ongemerkt lichter? Stel, je hebt een nieuwe baan en in de kantine liggen roze koeken. Elke middag bij een kopje thee eet je een roze koek, vijf dagen in de week. Na een jaar heb je een buikje en nog een half jaar later stap je eens op de weegschaal. Gefeliciteerd: je bent tien kilo zwaarder.

Versterk je wilskracht met

Denk je slank

  • Ontwikkel een sterke wilskracht
  • Ontdek eetgewoontes die bij je passen
  • Inclusief aanvalsplan voor moeilijke momenten!

bekijk de training
Nu maar
€ 75,-

Je begint met een dieet dat een slanke toekomst belooft. En het werkt. Het is alleen zo jammer dat je een paar maanden later toch weer begint uit te dijen. Volgens de Amerikaanse voedingsdeskundige Brian Wansink werken diëten op de korte termijn altijd, omdat je nadenkt bij elke hap. Maar ben je niet op dieet, dan schep je van alles op, zonder erbij stil te staan. Niet alleen denk je er niet bij na, je hebt geen idee hoeveel je eigenlijk opschept. Mensen zijn volgens Wansink slechte waarnemers zodra het om voedingswaarde gaat.

Benut de ‘onbewuste marge’

In zijn boek Mindless eating (vertaald als Hap slik weg) beschrijft Wansink talloze experimenten waaruit blijkt hoe mensen zonder het door te hebben veel te veel eten. Proefpersonen die een video bekeken en daarbij een grote zak M&M’s in handen kregen, snoepten twee keer zoveel als de proefpersonen met een kleine zak. Maar het opvallendst was dat de proefpersonen met de grote zak snoep niet doorhadden dat ze zoveel meer hadden gegeten.

Wansink en zijn collega’s herhaalden het experiment met soep, popcorn, spaghetti en drumsticks. Telkens bleek dat mensen ongeveer twintig procent meer of minder kunnen eten zonder dat ze zich daarvan bewust zijn.

Dat mechanisme kunnen we ook gebruiken om af te vallen. Het lichaam geeft pas signalen af wanneer je jezelf volpropt of uithongert. Maar lichaam en geest merken er niets van als je dagelijks 100 of 200 kilocalorieën minder eet dan normaal. Dit is volgens Wansink zo’n kleine marge, dat er in het lichaam geen alarmbellen afgaan die de stofwisseling veranderen. In feite is het hetzelfde mechanisme waardoor ons lichaam ook niet waarschuwt wanneer we elke dag een beetje te veel eten.

"Lichaam en geest merken er niets van als je dagelijks 100 of 200 kilocalorieën minder eet dan normaal."

-

Blijvend resultaat

De reden waarom geen enkel dieet blijvend resultaat heeft, is dat lichaam en geest in verweer komen wanneer de dagelijkse calorie-inname opeens met honderden kilocalorieën tegelijk wordt teruggeschroefd. Het idee van gedachteloos afvallen is dat je de onbewuste marge in uw voordeel laat werken. Dat doe je door structureel drie kleine veranderingen in uw eetpatroon aan te brengen die samen 100 tot 200 calorieën besparen. Waarom maar drie? Wansink: ‘De meeste diëten mislukken omdat ze te veel van ons verlangen. Drie kleine veranderingen zijn heel goed te doen. Met drie kleine wijzigingen in je eetpatroon ben je over een jaar tien kilo lichter dan wanneer je niets zou hebben gedaan.’

Gedachteloos afvallen is volgens Brian Wansink de beste manier om blijvend gewicht te verliezen. Je hoeft alleen maar drie minieme veranderingen te kiezen waaraan je je voortaan kunt houden zonder dat het pijn doet, en dus zonder dat je erover hoeft na te denken. Welke drie dat zijn, is heel persoonlijk. Volgens Wansink duurt het ongeveer vier weken om met een oude gewoonte te breken en een goede gewoonte tot een automatisme te maken.

Zo val je ongemerkt af

  1. Wees aardig voor jezelf Je favoriete eten schrappen is een slecht idee. Maar eet je uit gewoonte popcorn in de bioscoop zonder dat je echt van popcorn houdt? Weg met die popcorn. Neem je altijd een stuk taart als er een collega jarig is zonder dat je er dol op bent? Bedank dan voortaan vriendelijk. Graai je in een restaurant alleen maar uit gewoonte in het brood­mandje? Houd daarmee op. En blijf verder alles eten wat je lekker vindt. Gedachteloos afvallen is géén dieet. Het is een kleine herprogrammering van slechts drie vaste gewoonten.
  2. Gebruik alleen de onbewuste marge Vergeet dat het januari is. Laat je niet verleiden tot een streng dieet. Beperk je tot de onbewuste marge. Door 100 tot 200 kilocalorieën per dag minder te eten hou je lichaam en geest ‘voor de gek’ en krijg je geen afkickgevoel. Volgend jaar januari, wanneer al je dikbuikige, breedheupige vrienden en vriendinnen weer aan het worteltjessap gaan, ben je tien kilo lichter dan vandaag. En het mooie is: het lijkt alsof je er niets voor hebt hoeven doen.
  3. Sluit compromissen Vergeet alles wat je ooit hebt gelezen over gewicht verliezen. Blijf gewoon eten en drinken zoals je deed. Laat niets weg, maar sluit compromissen. Bijvoorbeeld: ‘Ik neem alleen een toetje als ik eerst fruit eet’, of ‘Ik eet zoveel als ik wil, maar schep nooit voor een tweede keer op’, of ‘Ik ben dol op kaas, maar gebruik altijd een kaasschaaf’. Drink bij het uitgaan drie glazen wijn in plaats van vier, of drink cola-light in plaats van gewone cola.
  4. Houd je nieuwe gewoonten bij op een lijst Je hebt drie veranderingen in uw eetpatroon gevonden die je gedachteloos kunt uitvoeren zonder veel offers te brengen. Schrijf ze op de kalender en hang deze op een duidelijk zichtbare plek. Zet elke dag een vinkje bij de veranderingen die je die dag werkelijk hebt doorgevoerd. Houd vier weken lang elke dag bij of je je aan de veranderingen hebt gehouden. Het is de makkelijkste manier om over te schakelen van onnadenkend te veel eten naar gedachteloos minder eten. Na een maand zul je zien dat de veranderingen zo’n automatisme zijn geworden dat je er niet eens meer over hoeft na te denken.

Lees door via 100% Digitaal

abonnement

Toegang tot alle online artikelen en onbeperkt toegang tot het magazine.
Al vanaf €4,- per maand!
Al abonnee? Log in
Boekentip

Mindless Eating: Why We Eat More Than We Think

Brain Wansink
auteur

Manon Sikkel

» profiel van Manon Sikkel

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Eten voor de wetenschap

Zet een waterdampmachine boven het buffet en de salades vliegen weg. Maar als je wilt dat mannen bio...

Lees verder
Interview

Cynthia: ‘Mijn man is 39 en heeft alzheimer’

Aan kleine dingen merkte Cynthia dat haar man begon te veranderen. Een jaar geleden kwam de klap: Mi...

Lees verder
Artikel

MEER ENERGIE!

Lees verder
Advies

Moet ik voedingssupplementen gebruiken?

Lees verder
Artikel

‘Hoe groter het gezelschap, hoe meer we eten’

Lees verder
Advies

Speciale voeding voor zwangeren?

Lees verder
Artikel

13,3 procent eetstoornis

Lees verder
Advies

Kom je er ooit echt vanaf?

Lees verder