Zó gegrepen zijn door uw werk dat u er niet mee wilt ophouden – het lijkt misschien fijn, maar volgens psycholoog Ansgar Feist kan het een teken van depressie zijn. Waar de een bij wijze van zelfmedicatie naar de fles grijpt, stort de ander zich op intellectuele uitdagingen.

Basistraining

Omgaan met depressie

  • Leer depressie beter begrijpen aan de hand van de laatste wetenschappelijke inzichten
  • Ontdek welke eerste stappen je kunt zetten om beter met je depressie om te gaan
  • Met inspirerende video's en artikelen
bekijk de training
Nu maar
€ 35,-

Feist, verbonden aan de universiteit van Keulen, concludeert dat uit een onderzoek onder 72 studenten. Terwijl de duidelijk niet-depressieven onder hen aangaven de meest positieve gevoelens te beleven wanneer ze rustig en ontspannen waren, bleken studenten die ongunstig scoorden op een depressie­vragenlijst zich juist het best te voelen wanneer ze denk­arbeid verrichtten. Deze laatste groep koppelde welbevinden niet aan ‘rust’, maar aan begrippen als ‘fascinatie’ en ‘interesse’. Hoe meer ze gegrepen waren door datgene waarmee ze bezig waren, hoe beter ze zich voelden.

‘Kennelijk gebruiken depressieven gevoelens van interesse en fascinatie als afleiding van hun als pijnlijk en moeizaam ervaren dagelijks leven,’ concludeert Feist. Een ondeugdelijke strategie, denkt hij, omdat het positieve effect vrij klein is en bovendien niet lang aanhoudt. Waardoor er nóg harder gewerkt moet worden, en de burn-out dreigt.

Wat dan wél te doen als u zichzelf herkent in dit profiel? Toch eens op fysieke

ontspanning inzoomen, adviseert Feist; bijvoorbeeld door middel van yoga-ademtechnieken, massages en biofeedback. Dat zal even onaangenaam zijn, want mét de gestreste ademhaling en de hoge spierspanning die bij hard werken horen, verdwijnt ook die afweer tegen de pijn. Maar op termijn leert u zo wel weer de juiste link te leggen tussen ontspanning en geluksgevoel.

Psychologie Heute, september 2007