Slapen is iets natuurlijks, dat kun je toch niet leren?

Irma Leijten: ‘Slapen is inderdaad een natuurlijk proces. Maar dat proces kan verstoord worden. Bijvoorbeeld doordat je in een periode van stress veel ligt te piekeren. Voordat je het weet, ga je ook piekeren over het slapen zelf. De volgende dag ga je met een gespannen gevoel de nacht in en zo kun je in een vicieuze cirkel terechtkomen. Dan raakt je natuurlijke slaapritme uit balans.’

Training

Beter slapen

  • Herken verstorende patronen
  • Laat piekergedachtes los
  • Verbeter je slaapritme
bekijk de training
Nu maar
€ 95,-

Wat is er nodig om goed te slapen?

‘Ontspanning en overgave. Maar in de nacht ben je eigenlijk heel kwetsbaar: het is donker en je bent niet bij bewustzijn. Gelukkig liggen er geen leeuwen op de loer waar we alert op hoeven zijn, zoals in de oertijd. Maar onze mobieltjes kunnen eenzelfde gevoel van spanning oproepen: we moeten “aan” staan, want er kan elk moment iets gebeuren. Dat kan leiden tot een permanent onrustig of zelfs onveilig gevoel.’

Wat helpt om beter te slapen?

‘Raar maar waar: probeer tijdens een slapeloze nacht je negatieve emoties te verwelkomen. Dat lijkt tegenstrijdig, want waarom zou je iets toelaten wat je niet bevalt? Maar ik heb gezien hoe mensen die al twintig jaar slaapklachten hebben, na drie weken beter slapen als ze niet meer vechten tegen hun negatieve gedachten en emoties.’

 

Zelf weer lekker naar bed?

In de online training ‘Beter Slapen’ leer je om de controle los te laten over dingen die je niet kunt beïnvloeden, en je te richten op zaken waarop je wél invloed hebt. De training bestaat uit 15 sessies. Je krijgt wetenschappelijk onderbouwde adviezen van slaapexperts, tests, vragenlijsten en video’s. Kies zelf wanneer en in welk tempo je de sessies volgt.

Xaverie (35), deelnemer aan de online training ‘Beter Slapen’:
‘Ik slaap al mijn hele leven slecht. In september heb ik een tweeling gekregen. Mijn omgeving riep: “Wel zorgen dat je goed slaapt, hè!” Met als gevolg dat ik stijf van de spanning in bed lag. Ik ging opzien tegen de nachten. Soms was ik bang om door te draaien vanwege slaapgebrek.
Ik begon sceptisch aan de training, maar al snel vielen er kwartjes. Zo leerde ik dat acht uur slaap helemaal niet noodzakelijk is. Kwaliteit is veel belangrijker. Dat gaf me meteen een ontspannen gevoel, een deel van het “moeten” was eraf. De grote eyeopener was dat ik niet hoef te vechten tegen de slapeloosheid. Want juist het gepieker over het niet-slapen leidt tot vermoeidheid.
Ik ben echt veranderd door de training. Mijn leven staat niet langer in het teken van slapen. ’s Ochtends gaat het niet meer over hoe mijn nacht was. Voor mijn man is het ook wel fijn. Hij vindt me rustiger geworden.’