Beter slapen

  • 450 woorden
  • leestijd is
  • 3 minuten
Alles al geprobeerd en lig je nog steeds te woelen? Juist door te leren hoe je je daar niet meer tegen verzet, wordt slapen weer vanzelfsprekend. Slaapcoach Irma leijten vertelt over deze nieuwe aanpak.

Slapen is iets natuurlijks, dat kun je toch niet leren?

Irma Leijten: ‘Slapen is inderdaad een natuurlijk proces. Maar dat proces kan verstoord worden. Bijvoorbeeld doordat je in een periode van stress veel ligt te piekeren. Voordat je het weet, ga je ook piekeren over het slapen zelf. De volgende dag ga je met een gespannen gevoel de nacht in en zo kun je in een vicieuze cirkel terechtkomen. Dan raakt je natuurlijke slaapritme uit balans.’

"Irma Leijten is slaapcoach bij Sleepwise en mede-ontwikkelaar van de training ‘Beter Slapen’. "

-

Wat is er nodig om goed te slapen?

‘Ontspanning en overgave. Maar in de nacht ben je eigenlijk heel kwetsbaar: het is donker en je bent niet bij bewustzijn. Gelukkig liggen er geen leeuwen op de loer waar we alert op hoeven zijn, zoals in de oertijd. Maar onze mobieltjes kunnen eenzelfde gevoel van spanning oproepen: we moeten “aan” staan, want er kan elk moment iets gebeuren. Dat kan leiden tot een permanent onrustig of zelfs onveilig gevoel.’

Wat helpt om beter te slapen?

‘Raar maar waar: probeer tijdens een slapeloze nacht je negatieve emoties te verwelkomen. Dat lijkt tegenstrijdig, want waarom zou je iets toelaten wat je niet bevalt? Maar ik heb gezien hoe mensen die al twintig jaar slaapklachten hebben, na drie weken beter slapen als ze niet meer vechten tegen hun negatieve gedachten en emoties.’

» Zelf weer lekker naar bed?

Volg de online training ‘Beter Slapen’. Je leert onder meer de controle los te laten over dingen die je niet kunt beïnvloeden, en je te richten op zaken waarop je wél invloed hebt. De training bestaat uit 15 sessies. Je krijgt wetenschappelijk onderbouwde adviezen van slaapexperts, tests, vragenlijsten en video’s. Kies zelf wanneer en in welk tempo je de sessies volgt.

Xaverie Mulder-Coppens (35), deelnemer aan de online training ‘Beter Slapen’:
‘Ik slaap al mijn hele leven slecht. In september heb ik een tweeling gekregen. Mijn omgeving riep: “Wel zorgen dat je goed slaapt, hè!” Met als gevolg dat ik stijf van de spanning in bed lag. Ik ging opzien tegen de nachten. Soms was ik bang om door te draaien vanwege slaapgebrek.
Ik begon sceptisch aan de training, maar al snel vielen er kwartjes. Zo leerde ik dat acht uur slaap helemaal niet noodzakelijk is. Kwaliteit is veel belangrijker. Dat gaf me meteen een ontspannen gevoel, een deel van het “moeten” was eraf. De grote eyeopener was dat ik niet hoef te vechten tegen de slapeloosheid. Want juist het gepieker over het niet-slapen leidt tot vermoeidheid.
Ik ben echt veranderd door de training. Mijn leven staat niet langer in het teken van slapen. ’s Ochtends gaat het niet meer over hoe mijn nacht was. Voor mijn man is het ook wel fijn. Hij vindt me rustiger geworden.’

 

 

 

 

 

Lees door via 100% Digitaal

  • Toegang tot álle online artikelen
  • Altijd het nieuwste magazine
  • Korting op onze trainingen
Al vanaf €4,- per maand!
Al abonnee? Log in
auteur

Resi Lankester

» profiel van Resi Lankester
  • Meer over

    Slapen

    Slaap geeft je lichaam rust en het lijkt erop dat het ook belangrijk is voor het functioneren van je geheugen. Als bonus krijg je er tijdens je slaap nog wat avonturen in de vorm van dromen bij. Maar wat als je de slaap maar niet kunt vatten?

    Bekijk dit thema

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Weinig sociale contacten door verkeerd slaapgedrag

Lees verder
Kort

Ongezond eten is ook de schuld van anderen

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de omgeving grote invloed heeft op iemands eetgewoonten. ...

Lees verder
Verhaal

Laat me slapen

Lees verder
Interview

‘Je bent zo moe dat je niks meer relativeert’

Lees verder
Artikel

Naar bed in het lab

Lees verder
Artikel

Tips om beter te slapen

Lees verder
Kort

Dutje helpt al

Lees verder
Verhaal

Eerst maar eens genoeg slapen

Lees verder