De vraag
Ik heb een slechte relatie met mijn moeder
Ik heb al jaren een slechte relatie met mijn moeder en ik weet eigenlijk niet meer zo goed hoe ik ermee verder moet. Ik heb voor mijn gevoel nooit warmte of bevestiging ontvangen. Wanneer ik aangeef me niet goed te voelen of iets met haar wil delen, krijg ik geen reactie. Ze voelt zich teleurgesteld en gefrustreerd door mij en is boos.

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Je verlangen om met je moeder te kunnen delen wat voor jou belangrijk is en gehoord te worden, is een natuurlijk verlangen. Maar het lukt je moeder niet om aan te sluiten bij wie jij bent en je te geven wat jij nodig hebt – anders had ze dat allang gedaan. Dat frustreert haar. Als jij blijft verlangen wat zij niet kan geven, pijnig je jezelf alleen maar.
Zoek in plaats daarvan naar een manier waarop je wel dochter kunt zijn en wil zijn. Doe samen met haar dingen die ook bij jou passen, bijvoorbeeld naar de film gaan, wandelen, sporten, of een hobby beoefenen. Toon in jullie gesprekken interesse in haar leven zodat je gaat begrijpen hoe zij is geworden wie ze is.
Vraag ook naar haar moeder: wat voor een relatie hadden zij? Dat is misschien niet zo makkelijk. Toch bouw je zo waarschijnlijk een relatie met haar op die jou op lange termijn ook wat te bieden heeft.
Werk daarnaast aan een vertrouwensband met mensen bij wie je jezelf kunt zijn, met wie je dingen kunt delen. En durf te rouwen om wat je niet van je moeder kunt krijgen.