De vraag
Problemen met mijn buurvrouw
Mijn buurvrouw heeft een psychische stoornis. Aanvankelijk hadden we veel contact, ze vertrouwde me haar problemen toe en ik kon haar voor even uit de put halen. Nu heeft ze zich tegen me gericht: ze denkt dat ik haar wil dwarszitten. Ze schakelde buurtbemiddeling in omdat ik de hele nacht zou zingen. Toen ik met een andere buurvrouw stond te praten schreeuwde ze: ‘Sta je weer te slijmen!’ Haar gedrag raakt me. Wat kan ik doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Zorg dat het gedrag van deze buurvrouw u minder raakt – dat geeft op korte termijn het meeste soelaas. Welke persoonlijke gevoeligheid van u is hier in het geding? Hoe kunt u zorgen dat u zich alles minder aantrekt? Wellicht helpt het als u haar niet ziet als vijand, maar als iemand om medelijden mee te hebben. Het moet heel onrustig en vermoeiend zijn om zo angstig, boos, impulsief en achterdochtig door het leven te gaan als zij, en steeds ergernis bij anderen op te roepen.
Natuurlijk wilt u dat het gedrag van de buurvrouw verandert. Houd daarvoor contact met de buurtbemiddeling die zij inschakelde. Die kan u ook adviseren, bijvoorbeeld over welke houding het beste werkt. Het voelt misschien vreemd om uit tactische overwegingen rustig te blijven en aardig tegen haar te doen; bedenk dan dat u meer controle over uw eigen gedrag heeft dan zij. Daardoor bent u beter in staat dan zij om de sfeer te verbeteren.