De vraag
Hoe kan ik mijn malende gedachten ’s nachts stoppen?
Even een korte situatieschets: ik ben een vrouw van 37, ben getrouwd en heb twee kinderen. Ik ben fulltime moeder, studeer daarnaast, sport fanatiek (speel competitie), doe veel op de school van mijn kinderen en ik ben eigenlijk altijd bezig en druk.
Maar ik slaap nog maximaal drie uur per nacht en daar begin ik nu toch wel problemen mee te krijgen. Ik val óf pas tegen drieën in slaap en ben een paar uur later weer wakker, óf ik slaap wel meteen maar slechts voor een paar uur. Om daarna de rest van de nacht wakker te liggen. Er spookt van alles door mijn hoofd en ik krijg het niet rustig.
Bij het slapen je gedachten uitzetten, hoe doe je dat? Graag ontvang ik wat tips om mijn hoofd leeg te krijgen en die malende gedachten te stoppen. Ik wil nu echt weer eens normaal kunnen slapen, want ik functioneer niet meer. Ik zie er niet meer uit, neem verkeerde afslagen op de snelweg, kom thuis met verkeerde boodschappen, en stop dingen in de vaatwasser die in de koelkast moeten. Kortom, er moet iets gebeuren. Wat adviseert u qua gedachten uitzetten bij het slapen?

Het advies
Deze complexe situatie levert je veel spanning op, en zoals we allemaal weten is spanning erg slecht voor een goede nachtrust. Er zijn drie dingen die je kunt doen om je gedachten uit te zetten voor het slapen.
1. Zorg dat je ontspant vóórdat je naar bed gaat – zeker een uur van tevoren. Sport dus niet te laat: je lichaam heeft tijd nodig om tot rust te komen. Ook studeren voor het slapen gaan maakt je geest te actief om tot rust te komen.
2. Ontspan voldoende overdag. Bouw overdag een aantal rustmomenten in, even een kwartiertje voor jezelf om wat te lezen. Probeer vroeg in de avond alles wat die dag gebeurd is in omgekeerde volgorde op te schrijven (het laatste dus eerst).
3. Stop je malende gedachten met de veelgebruikte ‘gedachten stop methode’. Terwijl je in bed ligt met je ogen dicht, herhaal je dan in gedachten een neutraal woord zoals ‘de’; doe dat één of twee maal per seconde. Probeer ontspannen te blijven en hou dit vijf minuten vol (of tot je weer slaapt).
Meer tips tegen nachtelijk gepieker lees je in dit advies van expert Véronique de Gucht, en in deze 5 tips om minder te tobben