De vraag
Ik wil geen seks meer met mijn man
Beste Pieternel,
Mijn man heeft me drie keer anaal verkracht, waarvan de eerste keer in onze verkeringstijd. Ik wilde het toen uitmaken, maar hij smeekte mij het niet te doen. Het zou nooit weer gebeuren. Ik heb hem die kans gegeven omdat het verder ‘wel goed was’ tussen ons. Ik was toen 18 jaar en hij 22. We zijn getrouwd en na de geboorte van ons derde kind deed hij het een tweede keer. Hij zei dat het een ongeluk’je’ was! Deze eerste twee keren deed hij het met zijn geslachtsdeel zonder ook maar iets van glijmiddel of zo. De derde keer was afgelopen zomervakantie toen met zijn vinger ook zonder andere middelen.
Inmiddels zijn we in relatietherapie, maar aan mijn probleem wordt compleet voorbij gegaan. Er wordt van mij verwacht dat ik alles mee help opbouwen, maar ik kan dat niet zo goed. Dat komt denk ik omdat ik geen vertrouwen heb dat het ooit nog goed komt in bed wanneer we bijvoorbeeld goed zouden (kunnen) praten. Mijn man vindt dat namelijk erg moeilijk.
Ik durf mijn lichaam niet meer aan hem toe te vertrouwen en voel ook zeer weinig voor hem. Is dit iets wat u eerder heeft meegemaakt in uw praktijkervaring en is er een echte oplossing mogelijk? Het beeld dat we nog ooit samen in één bed liggen met de bedoeling om seks te hebben, beangstigt me mateloos. Alhoewel ik wel echt behoefte heb aan seks, dat wel. Alleen niet (meer) met mijn man. Inmiddels ben ik 33 en hij 37 jaar en zijn we 14,5 jaar samen.
Groeten,
Wendy

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Beste Wendy,
Ik denk inderdaad dat in de relatietherapie een veel te grote stap wordt genomen. Blijkbaar wordt er in de therapie van uit gegaan dat jullie het voornemen hebben om samen door te gaan. Maar uit jouw woorden maak ik op dat dat voor jou helemaal niet zo vanzelfsprekend is.
Wil je al met deze man doorgaan dan moet er eerst een heleboel worden gepraat en verwerkt. Het is duidelijk dat hij in het verleden je grenzen niet heeft gerespecteerd en je vertrouwen ernstig heeft beschaamd. Misschien wel zo ernstig dat je niet met hem door wilt. Het is belangrijk voor jezelf om na te gaan wat je wilt.
Wat verlang je precies van een partner? En in hoeverre kan deze man je dit geven? Is er nog genoeg vertrouwen om samen door te gaan? Probeer dat voor jezelf op een rijtje te zetten. Ik raad je bovendien aan om in relatietherapie stevig aan de bel te trekken. Wordt er niet geluisterd? Word dan maar gerust boos. Vertel dat je helemaal niet weet of je met hem verder wilt. Dat je het belachelijk vindt dat er zo aan jouw grieven wordt voorbijgegaan, en dat je je nog steeds enorm gekwetst voelt door wat hij heeft gedaan. Daar zal eerst uitgebreid over gesproken moeten worden.
De uitleg dat het ‘een ongelukje’ was is natuurlijk volkomen onacceptabel. Een verkrachting is geen ongelukje maar een doelbewuste daad. Kom je tot de conclusie dat deze man je niet kan geven wat je wilt, of dat het vertrouwen tussen jullie te ernstig beschadigd is, dan is het beter om een punt achter de relatie te zetten. Natuurlijk is dat moeilijk, onbewust ben je toch aan elkaar gehecht, en je hebt drie kinderen samen.
Een scheiding is heel vervelend voor kinderen, maar een slecht huwelijk nog meer. Gaat je man weer smeken, zoals hij in je verkeringstijd deed, trek je daar dan niks van aan. Deze man heeft zijn kans gehad bij jou. Realiseer je bovendien dat je niet verantwoordelijk bent voor hoe hij zich voelt, dat is hij zelf. Je hoeft hem niet te ‘sparen.’ Dat heeft hij met die verkrachtingen bij jou ook niet gedaan. Heel veel sterkte met je situatie.
Vriendelijke groet,
Pieternel Dijkstra
• Veel mensen vinden het moeilijk om hun verwachtingen over seks samen te bespreken. Psycholoog Pieternel Dijkstra gaf plusabonnees advies.
• Onlangs verscheen Verhoog je relatie-IQ, met behulp van de vijf succesfactoren, Pieternel Dijkstra en Dick Barelds, Het Spectrum, ISBN 9789027457694, € 14,95.
• Neem ook een kijkje op de site van Pieternel Dijkstrawww.pieterneldijkstra.nl