Wat zijn de gevolgen van jarenlange pijnmedicatie?

Geachte heer Samwel,
Is er ooit onderzoek gedaan naar de gevolgen van langdurig (jarenlang) gebruik van pijnmedicatie? Of naar de verschillende vormen van pijnbestrijding? Bestaat de mogelijkheid dat pijnbestrijding in welke vorm dan ook steeds minder effect heeft? Bijvoorbeeld bij verdoving bij een tandartsbehandeling of gedurende en na een operatie?

Met vriendelijke groet,
Annemie



Ons advies

Beste Annemarie,
Er wordt veel onderzoek gedaan naar mogelijke verslavende effecten van pijnmedicatie, naar gewenning aan medicatie en naar mogelijke schadelijke bijwerkingen van medicatie en pijnbehandelingen. Van sommige medicijnen is bijvoorbeeld bekend dat de pijndempende werking steeds geringer wordt of kortdurender zodat je steeds meer nodig hebt om eenzelfde effect te bereiken.

Als je dus pijnmedicatie gebruikt, je merkt bij jezelf bepaalde signalen en je bent bang dat de gevolgen van het gebruik negatief zijn op langere termijn, dan raad ik je aan om contact op te nemen met je huisarts die samen met jou, en eventueel in samenspraak met een pijnspecialist in het ziekenhuis, kan nagaan of bij de medicijnen die jij slikt sprake kan zijn van negatieve lange-termijn effecten. De huisarts kan je dan ook uitleggen of wat jij in je lichaam merkt, te maken kan hebben met andere factoren dan pijnmedicatie.

Vriendelijke groet,
Han


Expert

Han Samwel

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Kan accupunctuur helpen bij pijn?

Lees verder
Column

Relatietherapie: een ander beslismodel

Na de tweede sessie waren we eigenlijk wel uitgepraat, maar Indra drong aan op een volgend gesprek. ...

Lees verder
Artikel

De wijsheid van het lichaam

Lees verder
Advies

Neem ik letterlijk te veel op mijn schouders?

Lees verder
Kort

Au, een afwijzing

Lees verder
Artikel

Zelfdiagnose van hoofdpijn

Lees verder
Interview

Gerard Jansbergen ‘Artsen weten helemaal niet zoveel als iedereen denkt’

Lees verder
Artikel

ADHD-medicatie verbetert schoolprestaties

Lees verder