De vraag
Wat helpt bij bonkende en stekende hoofdpijn?
Beste Han,
Ik heb 5 jaar geleden een ongeluk gehad waarbij de eerste en tweede halswerven gebroken werden. Daardoor is er nu artrose op de breuklijn ontstaan, wat resulteert in dagelijkse bonkende en stekende hoofdpijn.
Heeft u een middel om van deze pijn af te raken? Ik vermoed dat na al deze tijd de pijn ook gedeeltelijk psychisch is geworden, maar feit is dat ik alle dagen de nodige medicatie moet slikken om te kunnen functioneren.
Groeten van
Monique

Het advies
Expert
Han Samwel
Beste Monique,
Ik heb helaas geen wondermiddel om hoofdpijn weg te nemen. Artsen zoeken al decennia naar middelen die hoofdpijn kunnen verlichten, met wisselend resultaat. Maar je schrijft ook dat je pijn volgens jou gedeeltelijk psychisch is geworden. Als dat betekent dat de pijnintensiteit beïnvloed wordt doordat je je bijvoorbeeld gespannen voelt, of verdrietig, of als je te lang doorgaat met inspannende bezigheden zoals lezen, dan heb je misschien wel mogelijkheden om je pijn wat te minderen.
Je kunt dan voor jezelf, of met de hulp van een psycholoog, onderzoeken op welke momenten de pijn minder wordt of juist verergert, en dan oefenen om je pijn zo mild mogelijk te houden. Soms is het mogelijk om dat helemaal zelfstandig te doen maar misschien is het een idee om een paar keer een psycholoog te raadplegen die je kan helpen om heel gericht en gestructureerd het beloop van je hoofdpijn te onderzoeken en wellicht zelfs wat minder medicatie nodig hebt om actief te kunnen blijven.
Vriendelijke groet,
Han
Dit vind je misschien ook interessant
Artikel
Zoet maar
Een snoepje tegen de pijn. Volgens de laatste inzichten geen goed idee, omdat je een kind daarmee bi...
Lees verder
Artikel
Zoet maar
Lees verder
Column
Hoofdredacteur Sterre van Leer: ‘Niks makkelijker dan ...
Vanaf de zijlijn roepen wat jij zou moeten doen kan iedereen. Maar uiteindelijk heb je meer aan iema...
Lees verder
Column
Hoofdredacteur Sterre van Leer: ‘Niks makkelijker dan ...
Lees verder
Artikel
Hoe kan acupunctuur pijn verlichten?
Breinjournalist Mark Mieras geeft antwoord op lezersvragen Mensen ervaren vaak verlichting van hun p...
Lees verder
Artikel
Pas als dat been eraf is, voel ik me compleet
'Als kind wist ik al zeker dat mijn linkerbeen niet bij mij hoorde. Ik kon enorm jaloers worden op m...
Lees verder
Advies
Welke ontspanningsoefeningen werken bij pijn?
Lees verder
Interview
Zeruya Shalev: ‘Pijn is soms nodig om je te ontwikkelen’
De bekende Israëlische schrijver Zeruya Shalev overleefde een terroristische aanslag in haar woonpl...
Lees verder
Advies
Pijn leren accepteren
Lees verder
Advies
Kom ik ooit van die pijn af?
Lees verder