De vraag
Hoe kom ik voor mezelf op tegenover mijn baas?
Beste Fred,
Ik werk parttime, maar als het nodig is (en ik kan het regelen), werk ik extra in een erg klein bedrijfje. Aangezien het mij praktisch altijd lukt om extra te komen werken op de momenten dat het nodig is, is het min of meer een vanzelfsprekendheid geworden dat ik er dan ook ben.
Nu is er mij gevraagd om andere dagen te gaan werken (ik weet nog niet welke dagen en of ik het geregeld kan krijgen. Daarbij kan het zijn dat ik er dan zelf financieel bij inschiet). Aangezien ik bang ben dat er vanuit gegaan wordt dat ik dit ook daadwerkelijk ga doen, ik onzeker ben, en mijn baas vaak op mijn gevoel inspeelt (anderen werken fulltime, dus kunnen niet flexibel zijn), vind ik het moeilijk om de confrontatie aan te gaan als ik het niet geregeld zou kunnen krijgen of als het voor mijzelf financieel minder rendabel is.  Hoe kan ik dit het beste aanpakken, zonder mij er rot door te voelen of de boel te laten escaleren (is al eens voorgevallen nml.)?
Alvast bedankt.

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste cursist,
Je vraag betreft je assertiviteit. Je bent voor je baas een prettige werknemer omdat je vaak en automatisch ja zegt. Daarbij lees ik tussen de regels door dat een ‘nee’ van jou niet zomaar wordt geaccepteerd. Dat is lastig, zeker als je al vaak toezegt.
De eerste stap is om te beoordelen voor jezelf of het een ‘ja’ of een ‘nee’ wordt. Hoe duidelijker het antwoord voor je is, des te standvastiger kun je er aan vast blijven houden. Bedenk dat jouw argumenten net zo geldig zijn als die van de full-timers.
Zorg bij de uitvoering (het vertellen van je boodschap) dat je eerst het slechte nieuws vertelt en daarna kort de reden. Vervolgens zal je baas argumenten aandragen waarom hij het je vraagt. Probeer die te begrijpen maar vervolgens kom je weer terug bij je boodschap. Deze techniek wordt ook wel de ‘kapotte grammafoonplaat-techniek’ genoemd.
Bedenk ook dat het hier vooral gaat om het oefenen van de vaardigheid van het ‘nee’ zeggen. Dat betekent dat je de kans groter maakt dat het niet escaleert, maar je hebt het gedrag van je baas niet 100% in de hand.
Veel succes, Fred
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.