De vraag
Waarom kan de man van mijn vriendin niet praten?
De man van een vriendin van mij wijst ‘elke’ vorm van verbale intimiteit af. Eigenlijk stelt hij haar nooit eens een persoonlijke vraag en laat haar ook niet delen in zijn eigen gevoelens. Hij zegt dat hij deze niet zoveel heeft. Mijn vriendin komt hierover al jarenlang regelmatig en overstuur bij mij. Het zijn steeds dezelfde verhalen.
Zou er sprake kunnen zijn van een gebrek bij haar man of is het gewoon een pijnlijk maar onschuldig man-vrouw verschil in communicatie en behoeften tussen hen?
Hoe kan zij hier het beste mee omgaan?

Het advies
Wat precies de reden is dat deze man zo weinig van zichzelf laat zien is niet duidelijk op basis van deze beknopte informatie.
Het kan zijn dat de man in kwestie inderdaad niet zoveel voelt. Een andere reden kan zijn dat hij weinig inzicht heeft in zijn gevoelens of nooit heeft geleerd om deze te uiten. Sommige mensen voelen wel maar hebben gewoon weinig behoefte om die gevoelens te delen. Daarnaast lijkt de man in kwestie niet erg open te staan voor haar gevoelens aangezien hij haar nooit iets persoonlijks vraagt. Hoe het ook zij, dat alles doet de intimiteit binnen de relatie geen goed. Waarschijnlijk voor hem geen probleem maar blijkbaar voor haar wel. Ik geloof niet dat we hier te maken hebben met een typisch man-vrouw verschil.
Weliswaar zijn vrouwen meer gericht op het bereiken van emotionele intimiteit binnen hun relatie maar dat wil niet zeggen dat mannen dat helemaal niet willen of kunnen of daar niet voor open staan. Het is belangrijk dat de vrouw haar behoeftes benoemt naar haar partner toe, op een niet-verwijtende manier.
De eerste stap is gezet als de man erkent dat er een probleem is in de zin dat hun behoeftes uit elkaar lopen. Afgesproken kan dan bijvoorbeeld worden dat man en vrouw bijvoorbeeld 1 keer per week een avond reserveren om te praten. Dat hoeft niet te gaan over diepgaande gevoelens of gedachten, ook praten over alledaagse dingetjes kan de dialoog op gang brengen.
Ook door het delen van dagelijkse dingetjes raak je weer meer betrokken bij elkaar. Staat de man daarvoor open, dan zou ook relatietherapie een overweging kunnen zijn. Het kan zijn dat de vrouw tevergeefs al vaak heeft geprobeerd het probleem te benoemen en/of dat het probleem niet door hem wordt erkend. In dat geval is het een kwestie van kiezen:
Accepteren dat je man nu eenmaal zo is en de behoefte aan emotionele intimiteit bevredigen in de relaties met familie of vriendinnen, of een andere partner zoeken die wel in staat is tot intiem contact.