De vraag
Waarom houd ik zo vast
aan mijn minnaar?
Ik ben nu zes jaar samen met mijn (eerste) vriend. Sinds een jaar heb ik een affaire met een collega, die ook geen vrijgezel is. Na een ontmoeting met hem ben ik een ander mens, heel vrolijk. Toch voel ik me niet erg veilig bij hem; hij vertelt me bijvoorbeeld botweg met wie hij nog meer naar bed wil. Hij is een grote flirt. Toch hoop ik zijn enige minnares te zijn, hoe paradoxaal en naïef dat ook klinkt. En dan te bedenken dat ik blij ben met mijn vriend, bij wie ik me honderd procent op mijn gemak voel en niets tekortkom. Ik wil hem niet kwijt en voel me schuldig over wat ik hem aandoe. Waarom hecht ik zo aan die minnaar?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Eerst het belangrijkste: u weet al dat dit moet stoppen. U brengt uzelf in moeilijkheden terwijl deze minnaar dat niet waard is. Zet die man dus resoluut aan de kant – geen afspraken, geen mails, sms’jes en dergelijke en ook geen smachtende blikken. Mijd hem voor zover het werk dat toelaat. Zorg in elk geval dat u niet met hem alleen bent.
Ik begrijp wel dat het u verbijstert dat u zichzelf zo verslingerde aan deze flirt. Troost u, dit gebeurt vaker: iemand die thuis een vertrouwde, veilige relatie heeft, stort zich in een verboden liefde voor een vreemde met alle risico’s van dien. Het is juist dit contrast dat de opwinding opjaagt. Ik vermoed dat de spanning van het gevaar een grotere rol speelt bij uw verliefdheid dan de aantrekkelijkheid van deze man.
Het kan ook zijn dat u vroeger weinig avontuurlijk was op het gebied van de liefde en dat u nu, vanuit de veiligheid van uw eerste vaste relatie, behoefte kreeg om te experimenteren. Of misschien komt u in het algemeen wat avontuur tekort. Zijn er geen alternatieve manieren om meer spanning in uw leven te brengen? Misschien een nieuwe, uitdagende baan? Of een hobby waarmee u uw grenzen verlegt, bijvoorbeeld door op het toneel te gaan staan? Of een grote reis? Misschien is uw vriend ook wel toe aan zo’n avontuur.
Velen menen dat verliefdheid op een ander altijd betekent dat er iets ontbreekt in de bestaande relatie. Dat is niet zo. Verliefdheid is heel iets anders dan liefde. Verliefdheid gaat over begeren en begeerd worden, met alle onzekerheid van dien. Daarom voelt u zich na een treffen zo vrolijk: hij wil me! Terwijl liefde inhoudt dat je je gekend en geaccepteerd voelt, met alle zwakke kanten erbij.
Tot slot nog een ander aspect dat mee kan spelen bij deze verliefdheid. Zoals u het beschrijft wist u vanaf het begin dat deze man niet deugde. Dat u toch op zijn avances inging brengt mij tot de vraag: was het juist het foute, het verbodene dat u aantrok? Heeft u tot nu toe altijd heel braaf geleefd, misschien wat té braaf? Of koos u juist deze man omdat u onbewust voelde dat hij geen concurrentie zou zijn voor uw vriend?