De vraag
Waarom beschuldigen leerlingen mij van ongewenste intimiteiten?
Beste Jolet
Als vmbo-docent ben ik het slachtoffer geworden van klachten van mijn leerlingen over ongewenst aanraken. Ik weet zeker dat er niets is gebeurd. Recent is er door één vader een gerucht verspreid. Nu er een onderzoek is gestart, komen verschillende meisjes ineens met klachten. Uit zichzelf hebben ze echter destijds, jaren geleden, niet aan de bel getrokken (niet bij hun ouders en ook niet bij de vertrouwenspersoon). U zult begrijpen dat deze zaak mij psychisch, maatschappelijk en financieel veel kwaad doet. Hoe is het psychologisch te verklaren dat pubermeisjes dit soort verhalen uit hun duim zuigen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Jongeren hebben vaak extreme meningen over leraren. Bovendien zijn ze gevoelig voor de mening van vrienden. Zo kan een klacht over intimidatie zich verspreiden, bijvoorbeeld als leerlingen boos zijn over de lage cijfers die een docent geeft.
Het is echter ook mogelijk dat een docent meisjes ongemak bezorgt zonder zich daar zelf van bewust te zijn. Ieder heeft op dit terrein namelijk zijn eigen grenzen: een pin-upkalender bij een garagebedrijf vindt de een normaal, de ander vindt het stuitend. Niet iedereen voelt altijd even goed aan waar bij anderen de grens ligt tussen gewenst en ongewenst. Bij tienermeisjes is dit nog moeilijker, want ze zijn extra kwetsbaar, maar kunnen tegelijk brutaal gedrag vertonen.
De manier waarop de meisjes naar intimiteiten is gevraagd, kan trouwens een sturende rol hebben gespeeld. Een bekende affaire over seksueel misbruik op een basisschool in Oude Pekela is ontstaan op deze manier. Dit effect noemen psychologen ‘collaborative story telling’ – onderzoeker en geïnterviewde creëren ongemerkt samen het verhaal en beleven dat oprecht als de waarheid. Een interessant boek hierover is Vincent plast op de grond. Nachtmerries in het Nederlandse recht van professor W.A. Wagenaar (uitgeverij Bert Bakker).
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen.
Dit vind je misschien ook interessant
Advies
Help, ik word steeds labieler en depressiever
Lees verder
Advies
Help, ik word steeds labieler en depressiever
Lees verder
Training
Versterk je relatie
In de online training Versterk je relatie leert de wereldberoemde relatietherapeut Sue Johnson je te...
Lees verder
Training
Versterk je relatie
Lees verder
Artikel
Bestaat er nog privacy?
'Je raakt gewend aan goede en slechte verhalen, en ook aan onzinverhalen.' Robin Linschoten, VVD'er ...
Lees verder
Artikel
Waarom werk ik eigenlijk?
Hoofdredacteur filosofeert over passies en missies
Lees verder
Artikel
De baan die bij je past
Ben je extravert, creatief en nonchalant? Of juist introvert, persoonlijk en planmatig? Je persoonli...
Lees verder
Artikel
Rokers verzuimen meer
werk & loopbaan Rokers zijn vaker ziek en verzuimen meer dan hun niet-rokende collega’s, z...
Lees verder
Artikel
Zo overleef je een reorganisatie
Eén op de twee werknemers heeft de laatste twee jaar een reorganisatie doorstaan – of is er bijna...
Lees verder
Artikel
Bang voor je baas
Heb je het gevoel dat je constant moet oppassen omdat elke fout keihard wordt afgestraft? Zo’n bek...
Lees verder