De vraag
Train je met de Kanjertraining sociale vaardigheden?
Ik ben een afstuderende pabostudente en voor mijn scriptie zoek ik een methode voor sociale vaardigheden voor mijn stageschool. Over de Kanjertraining heb ik veel gehoord. Ik heb alleen een aantal vraagjes:
Zijn de kanjertrainingen nu alleen maar trainingen tegen pestgedrag of komt er nog meer bij kijken? En verder: ik lees dat de kanjertrainingen op maat worden aangeboden… is het dan de bedoeling dat de school aangeeft waar de knelpunten zitten en wordt daar een programma omheen gemaakt? Is het de bedoeling dat er in iedere groep een doorgaande lijn ontstaat of is het meer ene training van zoveel weken om een moeilijke groep weer op de rails te krijgen?
Ik hoop dat u mijn vragen kunt beantwoorden, zodat ik weer wat meer duidelijkheid heb en wellicht de training op mijn mijn stageschool eens kan voorleggen.
Alvast bedankt!

Het advies
Gerard Weide
De Kanjertraining is een training waarmee kinderen inzicht krijgen in gedrag van zichzelf en de ander. Het is een feit dat kinderen die worden gepest er veel baat bij hebben. Maar de training is ruimer op te vatten dan een “anti-pesttraining”. De Kanjertraining is vooral een existentiële training. Dat wil zeggen dat kinderen wordt geleerd zich niet anders voor te doen dan ze werkelijk zijn. Het uitgangspunt is dat de meeste mensen goed willen. Als jij ook iemand bent dit goed wil, handel daar dan naar en leg die steen uit je hand weg.
• ‘Ik lees dat de kanjertrainingen op maat worden aangeboden… is het dan de bedoeling dat de school aangeeft waar de knelpunten zitten en wordt daar een programma omheen gemaakt?’
De Kanjertraining wordt op maat gemaakt voor speciale doelgroepen. Het een en ander in overleg met de instelling. Zo wordt op dit moment de Kanjertraining aangepast aan de sport in de ruimste zin van het woord. Het een en ander vergt overigens behoorlijke investeringen.
• ‘Is het de bedoeling dat er in iedere groep een doorgaande lijn ontstaat of is het meer ene training van zoveel weken om een moeilijke groep weer op de rails te krijgen?’
Zowel het een als het ander. Maar er wordt vooral een doorgaande lijn ontwikkeld. De werkelijk doorgaande lijn zijn niet de boeken van de Kanjertraining, maar het gedrag van de ouders en de leerkracht. De Kanjertrainers van het instituut voor Kanjertraining worden overigens regelmatig ingehuurd. Dit laatste als pilotproject of om “moeilijke klassen weer op de rails te zetten.” Dan is het een training waarmee je moeilijke groepen in balans en tot rust brengt. Een school zal het overigens bij zo’n eenmalige ingreep niet laten. Want is er geen duidelijk beleid dan kan een groep na wisseling van leerkracht weer terugvallen in het oude gedrag. Leerkrachtgedrag en duidelijk schoolbeleid blijken cruciaal.
Dit vind je misschien ook interessant
Artikel
Pijnlijke momenten
U staat uitgebreid te roddelen over een vriendin, en ineens staat ze achter u. Of een collega loopt ...
Lees verder
Branded content
6 onmisbare tips voor een gezond lang leven
Goed eten en genoeg bewegen, iedereen weet dat je daarmee gezond oud kan worden. Maar welke stappen ...
Lees verder
Kort
Waarom voorlezen goed is voor moeder en kind
Na een lange werkdag ben je misschien te moe om voor te lezen. Toch is er wat voor te zeggen om dat ...
Lees verder
Advies
Mijn autistische kind toont geen verdriet
Lees verder
Kort
Help, mijn collega wordt gepest
Lees verder
Advies
Mijn dochter wordt uitgelachen
Lees verder
Artikel
Zo maak je contact
Lees verder
Artikel
Wind iedereen om je vinger
Lees verder
Artikel
Mooi kind is vaker pestkop
Lees verder