De vraag
Ik heb weinig energie sinds het overlijden van mijn broer
Beste Annemie,
Een jaar geleden is mijn broer overleden aan een zwaar motorongeluk. Sinds die tijd ben ik somber, en heb ik een stuk minder energie. Nu, een jaar na het overlijden van mijn broer, heb ik er nog steeds veel moeite mee, en kan me ook moeilijk concentreren. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik mijn energie weer kan opbouwen tot het niveau van energie dat ik had?
Groeten van Cristel

Het advies
Hallo Cristel,
Ik weet niet of je in de afgelopen tijd contact gehad met een psychologe of iemand anders die je kan helpen met de rouwverwerking omtrent het overlijden van je broer. Mocht dat niet zo zijn, dan wil ik je in elk geval het advies geven om dat op korte termijn zeker wel te doen. Alleen een deskundige kan vast stellen of hoe het met je gesteld is en je verder helpen met het verwerken van het gemis van je overleden broer.
Stress is een toestand waarin iemand denkt niet in staat te zijn aan de door de omgeving of zichzelf gestelde eisen te voldoen, waarbij iemand belang bij de situatie heeft, en dat hij zich niet aan de situatie kan ontrekken en het beloop en resultaat van de gebeurtenissen zijn onvoorspelbaar.
Stress en trauma na overlijden broer
Stress wordt ook wel trauma met de kleine T genoemd.
Er zijn drie soorten stressoren:
1. Werk stressoren.
2. Privé stressoren
3. Spanningen die kunnen ontstaan tussen werk en privé en v.v.
Op de lijst met gebeurtenissen die stress in iemands privé-leven kunnen veroorzaken, staat het overlijden van een naast familielid aangegeven als een zeer ingrijpende gebeurtenis die veel stress kan veroorzaken (Uit: Life event Scale van T.H. Holmes en R.H. Rabe).
Ontspannende activiteiten
Je kunt in elk geval beginnen met het samenstellen van een Ontspannende activiteitenlijst. Noteer op die lijst activiteiten of maatregelen die je helpen om te ontspannen. Voorbeelden zijn: een dagje uit, hete douche of bad, een boek lezen, naar muziek luisteren, uitgaan, uit eten. Maar ook bijvoorbeeld rustgevende rituelen zoals lezen voor het slapen gaan, een ochtendwandeling, een kopje thee voor het slapen gaan of een kopje melk. Zodat je op die momenten dat je echt heel weinig energie hebt, de accu op korte termijn even kunt bijtanken.
Energievreters en energiegevers
Ik weet niet of je op dit moment werkt of thuis zit, ga voor jezelf na welker activiteiten je wel nog energie geven op dit moment en doe die zoveel mogelijk en mijd de energieslurpers, gelijk aan het antwoord dat ik gaf aan Cheryl, namelijk”:
Probeer te achterhalen wanneer je zo moe bent en waardoor. Houd minimaal een week bij wat je precies doet op een dag, hoeveel uur je werkt, welke taken, welke deadlines etc. Kijk naar feiten. Iedereen heeft 168 uur per week tot zijn beschikking. Hoeveel tijd heb je besteed aan werk en waaraan heb je die uren besteed?
Maar ook hoeveel tijd heb je besteed aan je gezin, vrije tijd, relatie, gezin, persoonlijke ontwikkeling, sociale contacten, sport en maatschappelijke activiteiten. Ga nu kijken. Wat levert je – in je werk en in je privé-leven – energie op of wat kost energie?
Denk ook aan het feit dat sommige activiteiten energie geven en andere energie vragen! Breng dit in balans, doe niet alleen activiteiten die energie vragen. Bijvoorbeeld mijn werk kost energie, ik ben na thuiskomst tot niets in staat. Of net andersom: mijn werk levert energie op, het geeft me voldoening. Sporten levert me energie op, ik word dan weer super energiek en het geeft me een kick.
En waarschijnlijk krijg je zo snel een beeld; komt het door je werk of net door iets anders. Vandaar uit kun je stappen ondernemen en plannen gaan maken. Zorg dat je zo weinig mogelijk Energievreters hebt en dat je zo compenseert door Energiegevers!
Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Bel of mail me gerust als je meer informatie nodig hebt.
Groet,
Annemie Schuitemaker
e-mail: Annemie Schuitemaker
0800 – 0201060
Plusabonnees vroegen advies aan Annemie Schuitemaker van coachingbureau Career & Kids. Neem ook een kijkje op de site van Annemie Schuitemaker: www.careerandkids.nl