De vraag
Hoe ga ik constructief om met het overspel van mijn vriend?
Beste Gijs Jansen,
Zeven maanden geleden ben ik erachter gekomen dat mijn vriend bij een andere vrouw geslapen heeft. Dit heeft hij voor mij verborgen gehouden. Hij zegt zelf dat er die nacht niets gebeurd is, maar ik heb enorme moeite dit te geloven. Ik merk dat ik sinds die gebeurtenis extreem veel last heb van verlatingsangst, jaloezie, onzeker ben over mezelf (ben ik wel goed/leuk/mooi genoeg?) en hele dagen pieker. Ook kan ik mijn vriend nu moeilijk loslaten, klamp ik me aan hem vast en controleer ik stiekem zijn sms’jes en e-mail. Het vertrouwen in hem is eigenlijk weg.
Ik heb geprobeerd hetgeen wat gebeurd is achter me te laten, maar toch blijf ik het voorval tijdens ruzies telkens weer omhoog halen. Wat kan ik doen om het achter me te laten en er constructief mee om te gaan?
Groet,
Lara

Het advies
Expert
Gijs Jansen
Acceptatie-therapeut
Hoi Lara,
Een hele moeilijke, maar zeer terechte vraag. Je reacties op hem vind ik overigens ook terecht, en je gevoelens zijn meer dan alleen invoelbaar. Wie zou zich in jouw situatie niet onzeker en wantrouwig voelen?
Ik wil je graag mijn advies geven in plaats van mijn persoonlijke mening. Dit betekent dat ik niet zal oordelen over het gedrag van je vriend. Je schrijft dat het vertrouwen in hem weg is, en ook dat is volledig invoelbaar. Je hebt dus vooral last van terechte gevoelens. Mijn wedervraag aan jou is: ‘Heb jij bewust gekozen om bij hem te blijven, ondanks je vermoedens over wat hij gedaan heeft?’ Want hoe vervelend het ook is, uiteindelijk is de keuze aan jou.
Als je kiest om bij hem te blijven, dan kies je dus voorlopig ook voor onzekerheid en wantrouwen. Er zal veel tijd en liefde overheen moeten gaan voordat zoiets is hersteld, áls het al helemaal herstelt. Dit is jouw realiteit zoals ik hem zie, en ik kan dat maar beter heel eerlijk tegen je zeggen.
Ieder mens zou zich in jouw situatie voelen zoals jij je nu voelt. Het is dus niet de vraag wat je met die onzekerheid en dat wantrouwen moet, aangezien dit terechte gevoelens zijn binnen die situatie. Veel belangrijker is de vraag of je bereid bent om die gevoelens voorlopig op de koop toe te nemen, omdat je ervoor kiest om met hem door te gaan. Neem de tijd om over die keuze na te denken! Dat is nogal wat. Ik hoop zelf dat je zult kiezen uit liefde en niet uit angst; of dit nu uit liefde voor hem en jullie samen is, of uit liefde voor jezelf.
Vriendelijke groet,
Gijs Jansen