De vraag
Ik wil liever niet samenwonen
Beste Wilbert,
Ik ben een vrouw (46) met twee thuiswonende kinderen. Sinds anderhalf jaar heb ik een vriend die vijftig kilometer van mij vandaag woont en ook twee inwonende kinderen heeft. Nu wil hij met me gaan samenwonen in zijn woonplaats, maar ik vind het zo wel goed.
Hij wil mij vaker zien en alles samen doen, terwijl ik ook graag iets met mijn kinderen en andere vrienden onderneem. Dat maakt hem erg ongelukkig omdat hij dan niet bij me is, terwijl deze latrelatie voor mij juist goed is en mij nog voldoende vrijheid geeft. Ook is hij niet zo ondernemend als ik. Hij zit graag thuis met zijn vier kinderen, terwijl ik dat weer veel te druk vind.
We komen hier niet uit, maar we willen elkaar ook niet missen. De weekenden samen, zonder kinderen zijn erg leuk. Ik krijg steeds de schuld van zijn onvrede, terwijl ik me na lange tijd weer wat rustiger en stabieler voel… Heb je een goed advies voor ons?
Bij voorbaat dank,
Groeten,
Jazieja

Het advies
Beste Jazieja,
Mijn advies is om vast te houden aan wat er allemaal leuk en goed is aan deze relatie, in plaats van te hameren op iets wat nu nog niet lukt. En er de tijd voor te nemen naar elkaar toe te groeien. Het opnieuw samen stellen van een gezin kost tijd en ik maak in mijn praktijk vaak mee dat mensen in de problemen komen omdat ze er te snel stappen in willen zetten.
Ik kan jullie aanraden om in zo’n weekend dat jullie het prettig hebben met zijn tweeën eens uitgebreid te spreken over wensen, verlangens en behoeften. Haal samen herinneringen op en fantaseer samen over de toekomst.
Ik ben ervan overtuigd dat de kinderen een zeer belangrijke, zo niet cruciale rol spelen in jullie beider standpunten. Jullie zijn niet alleen partners, maar ook ouders. Kinderen willen natuurlijk dat hun ouders lekker in hun vel zitten maar ze hebben ook behoefte aan duidelijkheid, zo veel mogelijk continuïteit en ouders die aanwezig zijn. Denk daar over na, praat er met andere volwassenen over en betrek alle informatie in jullie discussie.
Dat kost tijd, heel veel tijd, neem die er dan ook maar voor!
Veel succes en vriendelijke groet, Wilbert Kok
• Relatie- en gezinstherapeut Wilbert Kok helpt u oplossingen te vinden vanuit het systeem dat u als gezin vormt. Meer over Wilbert Kok op www.wilbertkok.nl