De vraag
Scheiding door persoonlijkheidsverandering?
Beste Jolet
Na jarenlange psychotherapie heb ik een persoonlijkheidsverandering ondergaan. Mijn doel was dat ik mijn echtgenoot emotioneel beter zou kunnen bereiken. Het tegenovergestelde is echter gebeurd. Mijn echtgenoot is onvoldoende meeveranderd en nu dreigt er een scheiding, na 26 jaar huwelijk. Dat wil ik absoluut niet. Ik wil liever terug naar de stabiele, rustige, veilige gezinssituatie, zoals die vroeger was. Ik voel me in mijn nieuwe persoonlijkheid angstig en wanhopig, en ik heb dus geen wil en kracht om opnieuw te beginnen. Onze kinderen zijn 21 en 17 jaar oud. Wat adviseert u mij?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Over een persoonlijkheidsverandering hoeft u zich mijns inziens geen zorgen te maken. Therapie verandert een mens niet zó sterk – daarom denk ik dat uw emotionaliteit veroorzaakt wordt door de vrees voor een scheiding. Angst en wanhoop zijn passende, menselijke gevoelens in die situatie. Wat te doen? Uw verlangen naar de veilige situatie van vroeger lijkt niet te kunnen worden vervuld... Misschien is er een ander, nieuw evenwicht mogelijk? Als ik u was, zou ik het even rustig aankijken. Probeer te ontspannen en uw zorgen los te laten: zoek afleiding bij vriendinnen, werk aan uw lichamelijke conditie en geniet van uw hobby’s. Dat is beter dan verkrampt te zitten afwachten hoe het verder gaat.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine,
Dit vind je misschien ook interessant
Advies
Ik ben een controlfreak. Hoe laat ik dat los?
Lees verder
Advies
Ik ben een controlfreak. Hoe laat ik dat los?
Lees verder
Interview
Schrijver Saskia de Coster: ‘Mijn ontrouw is een enorme fo...
Als niet-biologische moeder voelde de Vlaamse schrijfster Saskia De Coster (43) zich de mindere, een...
Lees verder
Interview
Lees verder
Artikel
Johanna ter Steege ‘Flierefluiten is verboden’
Johanna ter Steege (43) maakte haar filmdebuut met Spoorloos. Ze werkte met gerenommeerde buitenland...
Lees verder
Kort
Wegkijkers zijn neurotischer
Neurotici voelen zich sneller ongemakkelijk bij oogcontact, zeggen Estse en Finse hersenonderzoekers...
Lees verder
Advies
Mijn man wil niet verder met mij en de kinderen
Lees verder
Advies
Mijn zoon wil me niet meer zien
Lees verder
Artikel
Het ware zelfbestaat niet
Nu de psychologie op alle terreinen van het leven is doorgedrongen, is de dwang om 'jezelf te zijn' ...
Lees verder
Interview
Siri Hustvedt: ‘In feite zijn we vreemden voor onszelf’
Ieder mens heeft een verhaal nodig waarmee hij vertelt wie hij is, zegt schrijfster Siri Hustvedt (5...
Lees verder