De vraag

Onze zoon (5) zit veel in zijn hoofd, ziet u dat aan zijn tekening?

Geachte mevrouw Foks-Appelman,

Deze tekening is gemaakt door mijn zoon van 5. Wij hebben de indruk dat onze zoon veel 'in zijn hoofd zit'. Kunt u achterhalen of dat inderdaad zo is? En hoe wij hem meer zouden kunnen bereiken op gevoelsniveau? Het gekras van het inkleuren komt door tijdsdruk.
Vriendelijke groet, Mams

Het advies

Expert

Theresa Foks-Appelman

Beste Mams,
Voor zover ik de tekening kan bekijken heeft je zoontje een huis getekend. Ik zie een vierkant, de muren van het huis, een driehoek, het dak met een raam en een deur. In het huis  getekend zie ik twee grote mensen, met de woorden Daba en Mama erboven en daarnaast een kindje en dan nog een kleiner kindje, helemaal links. Is dit jullie gezin? Dat is op dit moment belangrijk voor hem.

De muren van het huis (de scheiding tussen buiten en binnen) is niet zo duidelijk getekend. Zijn binnenwereld (zijn Ik) en zijn buitenwereld (de ander) is nog niet zo gedifferentieerd. Hij kan nog geen echte grenzen stellen. In de tekening is het maar net waar het potlood toevallig begint of ophoudt. Of hij “meer in zijn hoofd zit” daar kan ik bij deze tekening niet iets van zeggen.  

De menstekeningen zijn nog een beetje kinderlijk voor zijn leeftijd, maar dat kan ook omdat hij geen tijd had om meer details te tekenen. Het kan ook zijn dat hij weinig aandacht heeft voor mensen en ook over zichzelf nog weinig genuanceerd nadenkt. Maar dat kan nog wel voor een 5-jarige, dat kan nog meer tot ontwikkeling komen.

Je vraagt hoe je hem meer kan bereiken op gevoelsniveau? De tekening zegt eigenlijk: leer mij grenzen stellen. Dat kun je doen door met hem te praten over “wat wil jij en wat wil ik” Duidelijk zijn over wat kan en wat niet.

Wat betekent “tijdsdruk”? Moest het klaar binnen een bepaalde tijd, of had hij verder geen zin om het “mooi” in te kleuren? Over het algemeen hoor ik wel vaker dat jongetjes sneller klaar willen zijn met tekenen dan meisjes. Jongens houden soms meer van spelen en actie en bouwen liever een echte hut buiten of in hun kamer in een kartonnen doos in plaats van te tekenen.
 
Hopelijk kun je hier iets mee!
Bedankt voor je belangstelling en vriendelijke groet,
Theresa


  • Theresa Foks-Appelman (1945) is geregistreerd creatief therapeut beeldend, vaktherapeut en Sandplay therapeut. Zij werkt sinds 1996 in een eigen praktijk voor Creatieve Therapie met kinderen, ouders en volwassenen. Ze geeft sinds 1995 cursussen en workshops over de betekenis van kindertekeningen.

Meer lezen?
Theresa Foks-Appelman, Kinderen geven tekens, uitgeverij Eburon
Of kijk naar de Engelse versie: www.childrendrawings.8m.com

Neem een kijkje op haar site: Praktijk Nuenen: www.kindertherapie.8m.com



Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Wonderkinderen – 10 jaar later

Elke klas heeft wel een uitblinker, in rekenen, sport of muziek. Hoe ontwikkelt zo’n talent zich o...

Lees verder
Kort

Je bent (ook) wat je meemaakt

Hoewel onze persoonlijkheid voor een groot deel aangeboren is en na de puberteit nog maar weinig ver...

Lees verder
Artikel

De invloed van vroege ervaringen

Lees verder
Artikel

Poll: ‘Een corrigerende tik kan geen kwaad’

Lees verder
Advies

Mijn puberzoon trekt zich weinig van mij aan

Lees verder
Artikel

Waarom je kind vertraagt als jij haast hebt

Lees verder
Advies

Zoon van 3 zegt alleen papa en mama

Lees verder
Artikel

Cursus opvoeden – Een steuntje in de rug

Lees verder