De vraag
Snellezen, is dat schuin door een pagina lezen?
Beste meneer Plevier,
Bij snellezen zie ik een beeld voor me van iemand die met zijn wijsvinger van linksboven naar rechtsonder door een pagina schiet, en in hoog tempo de pagina’s omslaat. Is dat wat snellezen inhoudt?
Groeten,
Sacha

Het advies
Beste Sacha,
Bij deze cursus snellezen leer je verschillende metageleidingstechnieken aan. Dat is een manier om met je vinger of een pen langs de regels te gaan. Niet schuin over de pagina zoals het clichébeeld wil, wel met een Z- of S-beweging bijvoorbeeld. Die technieken helpen om, terwijl je de ene zin leest, ook al iets van de volgende mee te krijgen.
Ook leer je meer woorden in één oogopslag waar te nemen en je perifeerblik beter te gebruiken: je ziet de hele pagina in plaats van alleen het stukje tekst recht voor je neus. Maar snellezen omvat meer dan deze technieken. In de training Snellezen leer je ook je brein te activeren, je leert goed onthouden en je ontdekt hoe je het snelst kunt lezen in een ontspannen, alerte staat.
Vriendelijke groet,
Wout Plevier