De vraag
Mijn man is een meedogenloze narcist
Geachte heer Schalkwijk,
In het novembernummer 2002 van Psychologie geeft u tips over hoe om te gaan met vrienden, collega’s, ouders en cliënten. Maar wat als je echtgenoot (en vader van jonge kinderen) narcist is, meedogenloos over je heen dendert en zijn eigen onvolkomenheden op een ander projecteert? Wat de kwestie moeilijker maakt, is dat hij de hele dag thuis is en zichzelf moeilijk kan bezighouden.
Onverwachte boosheid en agressie keren steeds terug net als de neiging ‘je te pakken willen nemen’. Een en ander is vrijwel zeker terug te voeren op emotionele verwaarlozing in de jeugdjaren. Wij mogen als gezinsleden geen emoties hebben en zeker geen kritiek. Groet en dank voor uw antwoord.
Vicky V.

Het advies
Expert
Frans Schalkwijk
Psychoanalyse
Beste Vicky,
Laat ik maar met het vervelende nieuws beginnen: vanuit de gedachten over narcisme kan ik hier geen kant en klare tips voor geven. Niet iedereen die over een ander heen dendert, is een narcist. Eerlijk gezegd beschrijf je in de paar zinnen waarmee je je partner schetst ook niet zozeer kenmerken van narcisme. Je gebruikt aanduidingen als ‘meedogenloos’, ‘over je heen denderen’ en ‘je te pakken willen nemen’, en noemt daarnaast onverwachte woedeuitvallen en de eis dat de gezinsleden geen emoties en geen kritiek hebben.
Ik kan geen uitspraken doen over iemand die ik niet ken, maar in jouw bericht klinkt door dat je enorm klem zit in een relatie waarin jij jezelf en de kinderen geterroriseerd voelt. Ik neem aan dat je al op veel manieren hebt geprobeerd hierover met ja man te praten, want dat is natuurlijk de eerste stap. Een tweede stap is bij de huisarts gaan praten of het zinvol is een verwijzing naar een Riagg of maatschappelijk werk te vragen. Misschien kunnen anderen je helpen op een rijtje te krijgen wat goed voor jou en de kinderen is, want dat je klem zit, is wel duidelijk. Veel succes en ik hoop dat de situatie spoedig verandert.
vriendelijke groet,
Frans Schalkwijk
• Frans Schalkwijk is vrijgevestigd psychotherapeut/psychoanalyticus en heeft in zijn praktijk regelmatig te maken met narcistische problematiek. De ervaring die hij daarmee heeft, leest u ook terug in zijn boeken Het diepst van je gevoel en Vrouwenlevens, beide uitgegeven bij Uitgeverij Balans.