De vraag
Verliefd op een ander: wat zegt dat over je relatie?
Ik heb al jaren een relatie en nu ben ik vorig jaar verliefd geworden op iemand anders. Ik heb deze persoon 1 of 2 keer gezien, verder is het gewoon mailcontact.
Nu zijn er geen toekomstmogelijkheden met die ander, maar toch weet ik niet wat ik nu verder moet met mijn relatie. Definitief stoppen met die ander is uiteraard het beste om de gevoelens te laten slijten, maar ik vraag me af of dat de oplossing is. Ik ben jaren geleden al eens verliefd op een ander geworden. Maar dat was dat in stilte.
Ik kom er gewoon niet uit of ik nog wel gek genoeg ben op mijn partner. Anders doe je zoiets toch niet? Ik vraag me elke keer af of mijn gevoelens minder zijn omdat ik verliefd ben, of dat ik verliefd ben geworden omdat ik niet meer zo gek op hem ben.
Overigens keur ik mijn gedrag zeker niet goed, ik heb nog nooit eerder een affaire met een ander gehad. Maar ik kan hem niet uit mijn kop zetten, ook al heb ik dat al een paar keer geprobeerd. Ik ben helemaal geobsedeerd door hem. Ik vrees ergens dat als het wel stopt, ik vroeg of laat weer verliefd op een ander word.
Mijn vriend en ik praten wel, ik heb hem ook verteld dat ik niet helemaal gelukkig ben over ons. Maar ik durf hem niet te vertellen over die ander, omdat ie nog zo gek op mij is. Hij zegt wel dat hij weg zal gaan als het niet beter wordt, maar zelfs dat schrikt me niet heel erg af. Overigens is mijn partner een doodgoeie vent en valt hem niets te verwijten. Ik vind dit niet eerlijk tegenover hem.
We hebben een kindje samen, dus ik wil zeker weten of uit elkaar gaan wel de juiste beslissing is.

Het advies
Het kan je wereld goed op zijn kop zetten en je helemaal in beslag nemen, als je verliefd op een ander bent.
Verliefd op een ander als alarmsignaal
Dat is precies waarom het zo’n alarmsignaal is voor je eigen relatie. Het betekent dat daarin iets ernstigs mis is. Het gaat dus ook niet om de persoon op wie je verliefd wordt, hoewel daar wel vaak alle aandacht naar uit gaat.
Je beschrijft dat je partner een doodgoeie vent is – misschien zit ‘m daarin juist de crux. Soms verwordt onze relatie tot een broer/zus verhouding: heel prettig, maar zonder echte diepgaande emotionele betrokkenheid. Gezien je verliefdheden lijkt het erop dat jij het nodig hebt om intens bij de ander betrokken te zijn.
Je verliefdheden opbiechten
Vaak kan een verliefdheid je forceren om te erkennen dat er iets in je (veilige) relatie moet veranderen; je kunt er niet meer omheen. Je zult zien dat wanneer jij je partner vertelt over deze verliefdheden, je gelijk een goed onderwerp te pakken hebt.
Ik hoop dat je lef genoeg hebt om de confrontatie eerlijk aan te gaan. Al was het alleen maar voor jullie kind: zodat je die later oprecht in de ogen kunt kijken en kunt zeggen dat je er werkelijk alles aan gedaan hebt om de relatie te redden.
Lees ook Scheiden maakt niet altijd gelukkiger. Hoe ga je toch samen door?