De vraag
Wij mogen niet meer op onze kleinzoon passen
Beste Jolet
Wij hebben vanaf zijn geboorte wekelijks een halve dag op onze kleinzoon gepast in zijn eigen huis, ons houdend aan de richtlijnen van onze zoon en schoondochter. Nu horen wij plotsklaps – zonder enige vooraankondiging en zonder daarin gekend te zijn – dat die opa-oma-oppasdag wordt afgeschaft. Argument: meer regelmaat zou goed zijn voor onze kleinzoon. Maar hij is een evenwichtig, lachgraag jongetje. Hij staat te trappelen van lol als wij eraan komen. Vraag: zijn de nadelen van dit besluit niet groter dan de voordelen? Wij voelen dit als het verlies van iets kostbaars en als een eenzijdige afspraakschending en een soort vertrouwensbreuk. Dank alvast voor uw mening.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het is natuurlijk heel jammer voor u, met zo’n aanbiddelijke kleinzoon, maar u zult een stapje terug moeten doen. U vraagt naar mijn mening: ik vind dat de ouders volstrekt vrij zijn om te besluiten op welke manier zij de opvang van hun kind organiseren. Het is mijns inziens zelfs niet nodig dat zij hun besluit tegenover u verdedigen. Het is voor uw kleinzoon heel gezond dat zijn eigen ouders de dienst uitmaken. Het betreft hier een normale ouderlijke beslissing. De termen ‘afspraakschending’ en ‘vertrouwensbreuk’ vind ik dan ook wel wat zwaar. Het lijkt of u meent récht te hebben op die oppasdag en of u zich mede-opvoeder van uw kleinzoon voelt. Ik kan me wel voorstellen dat u hem mist: er zijn vast andere mogelijkheden om elkaar regelmatig te zien?
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen.