De vraag
Mijn vriend komt niet klaar van seks
Ik heb momenteel een uitstekende relatie met mijn vriend. Alleen zit ik op seksueel gebied met een probleem. Mijn vriend komt namelijk niet klaar van seks.
Hij zegt zelf dat dit komt omdat hij niet genoeg stimulatie krijgt in mijn vagina. Verder kan zijn voorhuid ook niet helemaal over zijn penis – dat doet zeer. Hoe kan ik hem helpen zodat dit beter gaat? Ik heb nu echt het gevoel dat seks een gunst aan mij is, en ik wil graag dat hij er ook plezier van heeft. We zitten er allebei mee, maar we weten niet echt hoe we dit moeten oplossen.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Er zitten twee elementen in je vraag:
• moeilijk of niet klaarkomen bij de gemeenschap
• een nauwe voorhuid
Een nauwe voorhuid is simpel te verhelpen
Om met het laatste te beginnen: mannen lopen daar soms decennia lang mee rond. Ze ontwikkelen soms allerlei technieken om toch klaar te komen. Zoals door de broek heen wrijven of heel voorzichtig masturberen, waarbij ze voortdurend alert zijn op mogelijke pijn.
De gang naar de dokter is vaak heel schaamtevol. Toch moeten jullie die gang echt maken – als je dat niet al gedaan hebt, maar dan had je dat in je vraag wel gemeld denk ik. Zoek een arts-seksuoloog, bijvoorbeeld via de NVVS (Nederlandse vereniging voor seksuologie) of via je huisarts. Dikke kans dat een klein poliklinisch ingreepje helpt om de voorhuis ruimer te maken. Het klinkt eng en de meeste mannen vinden een sneetje op die plek niet feestelijk. Maar de investering is minimaal in vergelijking met de opbrengst. Laat je in elk geval goed informeren, want het is echt onzin, onnodig en dom om met deze klacht rond te blijven lopen.
Niet klaarkomen van seks
Verder gaf je aan ‘mijn vriend komt niet klaar van seks’. Daarmee is hij zeker niet de enige. Veel mannen vinden gemeenschap leuk als onderdeel van het seksuele menu. Maar ze komen lekkerder en beter klaar met anderen vormen van stimulatie – ongeacht eventuele gevoeligheden rond de voorhuid. Net zoals veel vrouwen gemeenschap prettig vinden, maar er niet zo makkelijk of intensief van klaarkomen.
Ik zou er geen probleem in zien en niet teveel waarde hechten aan de wijdverbreide gedachte dat neuken en dan ook (samen) klaarkomen de ‘echtste’ seks is.