De vraag
Mijn vriend knuffelt me niet
Hoe lang moet je doorgaan met een relatie als je het idee hebt dat alles van jouw kant moet komen? Mijn vriend raakt me nauwelijks aan uit eigen beweging. Als ik zeg dat ik best een knuffel kan gebruiken krijg ik er wel één, maar leuk is het op dat moment niet meer.
Ook komen veel van de regel- en uitzoek dingen neer op mij. Ik word hier niet echt gelukkig van. Hoe voorkom ik dat ik een soort permanente huishoudster / regelneef voor mijn vriend word? We hebben keurige takenlijstjes enzo, maar echt effect lijken die niet te hebben.
Ik hou van mijn vriend, maar de negatieve dingen overvleugelen vaak de leuk dingen. We wonen sinds november vorig jaar samen. Is het een idee om weer even apart te gaan wonen, of is dat een te grote maatregel? Graag je advies.

Het advies
Allereerst denk ik dat je de eerste vraag misschien anders aan jezelf kunt stellen: ‘Hoe lang wil je nog doorgaan in de relatie met je vriend relatie op deze wijze?’ Na het lezen van je verhaal valt mij op dat je eigenlijk begint met waar het misschien vooral om gaat voor jou, namelijk je gemis van genegenheid van zijn kant. Pas daarna benoem je irritaties en frustraties over de verdeling en uitvoering van dingen in huis.
Eerlijk zijn over je behoefte aan aanraking
Het is heel belangrijk om je gemis van genegenheid te erkennen en aan hem te communiceren. En ook om te zeggen hoe het voor jou voelt dat je die genegenheid pas krijgt nadat je erom vraagt. Realiseer je wel dat hierin tegelijkertijd ook het precaire stuk van jullie relatie kan zitten.
Het is belangrijk dat jullie je allebei veilig voelen om aan te geven wat jullie behoeftes zijn. Hierna kun je dan gaan kijken hoe je aan deze verschillen kunt gaan werken. Pas op dat je geen conclusies verbindt aan zijn gebrek aan initiatief tot knuffelen, maar vraag hoe dit voor je vriend werkt.
Gun jezelf en elkaar wat tijd
Mijn ervaring is dat als je meer erkenning en nabijheid gaat voelen in je relatie, dat daarmee je gevoel over jezelf en je vriend beter zal worden. Vervolgens kun je veel meer van elkaar hebben. De frustraties van dingen regelen horen ook een beetje bij het leren samenleven. Geef het dus wat ruimte en focus even wat meer op jullie ‘samen’ als stel.
Last but not least zal de communicatie zeker beter gaan zodra je een positieve ervaring hebt gehad bij het bespreken van je gevoelens! Ik wens je alle geluk toe, en hoop dat je het samenleven als iets fijns kunt gaan beleven.
Lees hier meer over aanraakhonger, gezondheidseffecten en de optimale ‘streelsnelheid’