De vraag
Mijn vriend chat met andere vrouwen
Hallo Karin,
Ik heb sinds zes maanden een vriend, die ik via internet heb leren kennen. Sinds zijn laatste relatie is hij op internet erg actief geweest in het contact leggen met vrouwen. Toen we pas bij elkaar waren zei hij dat hij nu niet meer met vrouwen chat.
Nu ben ik erachter gekomen dat hij de laatste tijd regelmatig chat met vrouwen, en ik voel me er erg onzeker over en enigszins bedrogen. Ik heb hem ermee geconfronteerd, en hij zegt dat als de vrouwen ernaar vragen, hij zegt dat hij een relatie heeft, en dat hij zich soms eenzaam voelt en met iemand wil praten.
Ik ben bijna elke dag bij hem, maar als ik er een dag niet ben, gaat hij meteen aan het chatten. Mij geeft dat het gevoel dat hij nog steeds op zoek is naar iets ‘beters’. Ik heb hem niet opgedragen ermee te stoppen, maar ik lig er nu zelfs wakker van, dus heb wel gezegd dat ik dit op de lange termijn niet trek. Zijn reactie is: ‘sorry dat ik zo ben’, wat mij het idee geeft dat hij in ieder geval niet van plan is ermee te stoppen. Wat moet ik doen?
Groeten van Maria

Het advies
Hallo Maria,
Dit is een probleem dat de laatste jaren steeds meer voorkomt. Internet is een medium waarmee je hele waardevolle dingen kunt doen, maar dat ook ingewikkelde kanten heeft. Het blijkt dat chatten op internet voor veel mensen een laagdrempelige manier is om persoonlijke zaken uit te wisselen. Wellicht heb je daar zelf ook ervaring mee.
De andere kant van de medaille is, dat je veel diepe dingen hebt gedeeld voordat je iemand in de realiteit hebt ontmoet en de gewone dingen hebt uitgewisseld. De manier waarop een relatie dan tot stand komt, is eigenlijk omgedraaid aan hoe dat vroeger ging: eerst eens de kat uit de boom kijken en geleidelijk verdiepen.
Ik heb het idee dat jij met je vriend nog erg in de beginfase van je relatie zit, en dat er nog veel is uit te wisselen. Vindt jouw vriend dat misschien moelijk? Ik zou met hem praten over jouw behoefte om hem te leren kennen en ook aangeven dat het vertrouwen in de relatie niet kan opbouwen als hij steeds ‘wegglipt’. Een relatie in de realiteit van hier-en-nu is nu eenmaal veel lastiger dan een chatrelatie op internet. Durft hij het met jou aan? Dat zou ik in ieder geval op de agenda zetten!
Sterkte hiermee!
Vriendelijke groet,
Karin Wagenaar
• Karin Wagenaar is relatietherapeut. Voor meer informatie over haar methode Emotionally focused therapy en artikelen, neem een kijkje op haar website: www.wagenaar-psychotherapie.nl