De vraag
Mijn man is verslaafd aan porno
Dag Gertjan,
Mijn man (44) blijkt al een paar jaar verslaafd te zijn aan pornosites. Ik kwam er pas deze maand achter dat hij daar tot €250,- per maand aan uitgeeft.
Hij heeft met mij nooit zin om te vrijen (we doen het maximaal 1 of 2 keer per maand en zelfs dan kan hij niet klaarkomen).
Ik (40) weet geen raad meer. Want ik heb wel zin en hij ook – maar liever niet met mij blijkbaar. Hij belooft steeds te stoppen maar is niet sterk genoeg volgens mij. Tijd maken voor seks wil hij niet: jammer van de tijd volgens hem. Ik weet geen raad meer…
Vriendelijke groet,
Fuksia

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Dag Fuksia,
Goed dat je de vraag stelt. Wachten tot het probleem zichzelf oplost heeft geen zin.
Je moet dit probleem tussen jullie doorbreken en dat kan ook goed – maar dan moet je wel zorgen dat er een nieuw gesprek ontstaat. Daar moet iemand bij zijn, niet omdat wij therapeuten speciaal slim zijn maar omdat jullie beiden belanghebbende in deze kwestie zijn.
Kijk op de site van de Nederlandse Vereniging voor Seksuologie (nvvs.info) of je een goede seksuoloog in de buurt kan vinden, kijk eens bij PsyQ.nl of op mijn site (vanzessen.com). Ik hoop dat je man het ermee eens is dat jullie iets moeten doen, de kans is klein dat hij blij wordt van de nep-vulling die hij voor €250,- per maand inkoopt.
‘Seksverslaafd’ is een woord dat past bij zijn gedrag en beleving, maar het is geen verslaving in de letterlijke zin, zoals die aan alcohol, nicotine of drugs. Ik weet natuurlijk niet hoe het bij hem precies zit, maar in het algemeen zijn er behoorlijk wat mannen die moeite hebben met praten, het uiten van seksuele verlangens, en de kwetsbaarheid die schuilgaat in het open durven zijn naar je partner.
Het is doorgaans niet zo dat ze hun partner niet meer leuk vinden en daarom porno gaan zoeken; het is simpelweg een oplossing die veiliger, makkelijker, en minder veeleisend is. Het werkt ook goed voor allerlei andere vormen van persoonlijke onvrede: somberheid, verveling, gevoelens van tekortschieten of tekortkomen. Dat zijn nu net niet de momenten dat je als doorsnee man je vrouw gaat versieren – het is veel veiliger om je dan af te zonderen achter de pc en daar je ding te doen. Ook al levert dat al snel steeds minder op en nemen de kosten, letterlijk en figuurlijk, toe.
Die dynamiek moet en kan doorbroken worden. Ook zonder tientallen therapiezittingen.
Succes,
Gertjan van Zessen