De vraag
Ik heb zo’n last van stemmingswisselingen
De afgelopen twee jaar heb ik in een moeilijke situatie gezeten. Ik zat niet goed in mijn vel. Ik voelde mij elke dag niet lekker en ontwikkelde een angststoornis. Hierdoor moet ik mijzelf constant bewijzen en het vraagt veel doorzettingsvermogen en energie. Het is nog niet verholpen en sinds een paar maanden heb ik heftige stemmingswisselingen.
Alles wat mensen tegen mij zeggen, wat ik lees en wat ik doe heeft invloed op mijn gedachten en gevoelens. Ook ben ik de laatste tijd vaak somber, onzeker over mijn relatie, heb ik nergens zin in en is het leven erg zwaar voor me.
Hoe kan ik mijn leven weer een beetje op de rails krijgen en hoe kan ik omstandigheden en gebeurtenissen minder mijn gedachten en gevoelens laten beïnvloeden?

Het advies
Carien Karsten
Psychotherapeut
Je voelt je al twee jaar niet lekker en het gaat steeds slechter met je. Bij de angststoornis komt ook een sombere stemming. Ik neem aan dat je al eens met de huisarts hebt gepraat en doorverwezen bent naar een therapeut. Als je dat nog niet gedaan hebt, doe dat dan allereerst.
Overweeg ook je vriend bij de gesprekken te betrekken. Daarnaast kun je wat meer letten op uitzonderingen. Voel je je misschien sommige dagen iets beter dan andere dagen en waardoor komt dat? Hoe kun je iedere dag iets doen wat prettig voelt, al is het maar een klein ding?
Als je nu niets meer prettig vindt, doe dan iets wat je vroeger leuk of ontspannend vond. Bij somberheid moet je niet zitten wachten op motivatie, maar jezelf dwingen tot activiteiten die je ooit leuk hebt gevonden. Doe bij voorkeur ook meer dingen samen met anderen in plaats van je terugtrekken.
Vriendelijke groet,
Carien Karsten