De vraag
Mijn man is plotseling bij me weggegaan
Hallo Liselotte,
Mijn partner heeft van de een op andere dag onze relatie beëindigd. Wij hadden drie jaar lang een prima relatie. De laatste twee maanden heeft hij opeens geen gevoelens meer, zegt hij. Voor mij is dit onvoorstelbaar. Hij was echt heel gek op mij.
Nu blijkt dat hij geestelijk in de knoei zit. Hij zit vol, en volgens zijn maatschappelijk werker zit hij met veel verdriet en teleurstellingen. Hij heeft ook een zwaar jaar achter de rug. Zijn oudste zoon woont sinds zes maanden weer bij hem, in verband met ruzie met zijn moeder. Sinds die tijd wonen wij niet meer samen.
Zijn ouders wonen in een verpleeghuis, wat mijn vriend heel erg vind. Mijn vriend heeft niets anders dan heen en weer gerend. Kan het zijn dat zijn gevoelens geblokkeerd zijn doordat hij er doorheen zit? Komt dit vaker voor, dat mensen overspannen zijn en dan geen gevoelens meer hebben?
Hoe ga ik hier mee om. Ik vind het zo moeilijk om maar te wachten of gevoelens terug komen. Maar ik kan hem nog niet opgeven, omdat het voor mij onvoorstelbaar is dat het over is. We hadden het echt goed, hij zei nu zelfs nog: ‘Zeker is dat ik nooit meer iemand krijg zoals jij’. Ik wil niet aan hem trekken, maar ik ben bang dat als er geen contact is onze relatie op den duur echt doodbloedt.
Vriendelijke groet,
Suus

Het advies
Beste Suus,
Je vermoeden zou wel eens kunnen kloppen. Het ziet er naar uit dat het nu allemaal te veel is voor hem. Mijn advies: hou de deur open, maar dring niet aan. Geef hem de tijd om zijn gevoelens op een rijtje te zetten. Vrouwen hebben dan vaak behoefte aan praten, terwijl mannen vaak tijd voor zichzelf nodig hebben. Dat kan een hele tijd duren, misschien wel een half jaar.
Helaas is het enige wat jij kan doen hem de rust en tijd gunnen. Hoewel het geenszins duidelijk is of het zal helpen. Maar aandringen helpt zeker niet. Blijf open staan voor contact met hem, zonder iets te verwachten. Af en toe een leuk kaartje mag, maar niet te veel achter hem aanlopen. Sterkte!
Liselotte
Liselotte Visser is relatietherapeut en psycholoog.
Neem een kijkje op haar sites: