De vraag
Mijn man is gek op pornofilms
Beste Jolet
Mijn man vindt het heerlijk om op internet pornofilms te bekijken. Hij masturbeert er ook bij. Voor mij voelt het als overspel. Hij begrijpt mij wel, maar gaat er toch mee door. Nu vertrouw ik zijn lust niet meer. Iedere keer als hij lang achter de computer zit en mij dan in bed aanhaalt, denk ik: ‘Ja ja, je lekker opgeilen aan die vrouwen, en ik moet het afmaken…’ Ik hou wel heel veel van hem, en wil er alles voor doen om dit te accepteren. Wat raadt u mij (ons) aan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Er zit weinig anders op dan hem te geloven: deze pornolust staat buiten zijn liefde en lust voor u. Het is wel vreselijk dat die gedachten u zo storen. Vonne van der Meer schreef een verhaal – Het Limonadegevoel – over een vrouw die probeert de pornoliefde van haar man te begrijpen. Misschien kunt u er ook anders over gaan denken? Het is de kunst om aan porno niet de verkeerde betekenis te geven: ‘porno is vrouwvijandig’, ‘porno past bij een slecht huwelijk.’ Deze gedachte is reëler: ‘porno is een kwestie van smaak, maar het is niet tégen mij gericht.’ Niemand weet ooit zeker waar de lust van zijn of haar geliefde vandaan komt. Met ‘elders honger krijgen maar lekker thuis eten’ hoeft niets mis te zijn.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen.