De vraag
Mijn levenslust keert na de kanker niet terug
Beste Anette,
Sinds een aantal dagen heeft een bewoonster die binnen het beschermd wonen woont te horen gekregen dat zij kanker heeft. Zelf heb ik ervaren wat het met je doet en wat er in mijn eigen leven is veranderd. Heb namelijk mijn moeder op 46 jarige leeftijd verloren aan kanker. Mijn vraag is ook in verband met afstand en nabijheid t.a.v. die bewoonster
Hoe kan ik als begeleidster omgaan in deze situatie zonder dat ik mijn eigen grenzen verleg? En heeft u suggesties voor ons team om die bewoonster zo goed mogelijk te begeleiden in dit gehele ziekte proces?
Ik hoop op een reactie.
Carolien

Het advies
Beste Cor,
Je hebt veel meegemaakt en veel te verwerken. Het is heel normaal dat dit tijd kost. Waarschijnlijk merk je ook dat er dingen veranderd zijn en dat dit aanpassing vraagt. Het kan ook zijn dat je conditie niet meer of nog niet op het oude niveau is en dat er sprake is van onzekerheid en/of angst voor de toekomst. Al deze dingen kunnen je stemming beïnvloeden. Ik raad je aan daar hulp bij te zoeken. Er zijn verschillende instituten in Nederland die gespecialiseerd zijn in hulp aan (ex)-kankerpatienten.
Op www.ipso.nl kun je vinden welke instellingen dit zijn. Aan onze HDI-folder Diagnose Kanker zou je ook iets kunnen hebben. Laat maar even weten of we je die toe kunnen sturen.
Veel sterkte toegewenst!
Anette Pet
• Anette Pet is psychotherapeute bij het Helen Dowling Instituut in Utrecht. Hier wordt hulp psychische hulp geboden aan kankerpatiënten en hun familieleden. Zij is gespecialiseerd in de behandeling van mensen met ernstige trauma’s.