De vraag
Hoe ga ik om met mijn ex-vrouw met borderline
Mijn ex-vrouw is gediagnosticeerd met borderline. We hebben drie jonge kinderen, dus ik zal helaas met haar moeten blijven omgaan. Dat is lastig, want het is net alsof er vier vrouwen in een lichaam zitten. Soms is ze heel gezellig en grappig, soms onuitstaanbaar, gemeen of heel agressief.
Ik word heel erg moe van al die verschillende kanten van haar. Ik ga me daardoor steeds meer terugtrekken. Maar hoe meer ik dat doe, hoe meer ze aan mij gaat trekken. Welke houding kan ik het beste aannemen om met haar grilligheid om te gaan?

Het advies
Een (ex-)partner van iemand die een persoonlijkheidsstoornis – en dat geldt voor elke persoonlijkheidsstoornis – heeft vaak te maken met dit soort moeilijke vragen. Jezelf zijn en blijven kan dan echt onder druk komen te staan omdat de ander veel van je vraagt of veel nodig heeft. Een manier is dan inderdaad je terugtrekken of dingen voor jezelf gaan doen zodat je weer terug bij jezelf kunt komen.
Het is goed om voor jezelf te kijken waar jij weer even bij kunt tanken, jezelf kunt zijn en hier om gewaardeerd wordt of bij wie je gewoon even stoom kunt afblazen. Dit kunnen vrienden of familieleden zijn, of misschien is het goed om hier zelf ook hulp voor te zoeken. Jij vooral, maar ook de mensen om je heen zijn er bij gebaat als jij goed voor jezelf zorgt, je zeker voelt en veerkrachtig om kunt gaan met problemen of grillig gedrag.
Je beschrijft dat wanneer jij je terugtrekt, je ex-vrouw juist aan jou gaat trekken. Mensen met een persoonlijkheidsstoornis hebben vaak moeite met hechting, maar ook met alleen zijn. Beiden zorgen vaak voor een grote mate van angst, die ze moeilijk zelf kunnen hanteren. Hierbij kunnen ze snel een appèl op hun omgeving doen, in dit geval op jou.
Omdat echter geen één persoon met een borderline persoonlijkheidsstoornis hetzelfde is, is het lastig om jou een goed toegesneden advies te geven hoe je met je ex-vrouw of haar gedrag om kunt gaan. In het boek ‘De borderline gids’ van Randi Kreger staan een aantal algemene tips zoals:
• het liefdevol stellen van grenzen
• opkomen voor je eigen gevoelens en behoeften en
• het bekrachtigen van positief gedrag.
Misschien is het een goed idee om dit boek aan te schaffen en te kijken of je nog meer bruikbare tips voor jouw situatie kunt vinden. Een alternatief boek is Leven met een borderliner: een praktische gids van Paul Mason.
Blijf goed naar jezelf luisteren en houd een goed oog voor je kinderen, probeer voor hun een veilige en stabiele factor te zijn zonder hierbij hun moeder af te vallen. Sterkte en zorg goed voor jezelf!
Vriendelijke groet,
Rogier Poels