De vraag
Mijn ex wil mijn kinderen afpakken
Hallo Jolet,
Hoe kan ik het meest bij mezelf blijven in de volgende situatie: Ik ben zes jaar gescheiden, heb vier kinderen, de twee oudste meisjes (17 en 15) zijn bij vader, een zoon van 11 en een dochter van 9 wonen bij mij en m’n nieuwe echtgenoot die buitengewoon knap ‘zijn plaats’ weet (de RvK complimenteert hem ook).
Ik ben 1,5 jaar samen met hem.  Dit als beperkte achtergrondinformatie.  Ik ga (is 2 jaar niet gebeurd) deze week met m’n ex in gesprek onder begeleiding van 2 mensen van de RvK met als doen om weer tot overleg te komen (de strijd moet eruit). Mediation dus.
Ik ben iemand die niet altijd goed uit m’n woorden kan komen (door de spanning), heb tijd nodig om dingen op een rijtje te krijgen, ik was vroeger naïef, waardoor m’n man toen mij jarenlang kon beduvelen, nu heb ik het gevoel me weer voor te moeten bereiden op de slinksheid, wat ik eigenlijk niet wil.
M’n ex is z’n eigen advocaat; is een leiderstype. Hij zal alles doen om zichzelf schoon te praten en oorzaken bij de ander neer te leggen. Hij praat uit twee monden. Van de mediator heb ik de verzekering gekregen dat zij me zullen helpen in het komende gesprek; ik moet juist m’n kwetsbaarheid laten zien, zeggen ze. Mijn angst voor hem weerhoudt me al jaren om alléén in gesprek te gaan. Ik ben dus degene die (ook al jaren) hulp zoekt voor begeleiding hierin. M’n ex is zelfs zover gegaan een rechtszaak aan te spannen om de twee jongsten bij hem te laten wonen en de bezoekregeling te laten schrappen voor de twee oudsten (die komen al 3 jaar niet meer bij me). Kun je me met deze beperkte info advies geven?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Beste moeder,
Uit heel je verhaal is voelbaar dat je heel pessimistisch bent over het resultaat van deze mediation. Wat jij los te laten hebt, is de overtuiging: ‘Van hem zal ik altijd verliezen’. Dat was vroeger wel het geval. Maar vroeger is niet nu! Er is veel veranderd. Je schrijft zelf: toen was ik naïef. Nu ben je dat niet meer!
Het is niet makkelijk om een idee los te laten zoals ‘Van hem zal ik altijd verliezen’. Daarom drie tips:
1. Kijk naar wat er nu ánders is dan vroeger. Bijvoorbeeld: toen was ik naïef, nu weet ik beter. Schrijf zoveel mogelijk van dit soort zinnen op. Toen wist ik niet wat ik wilde, nu wel. Toen stond ik er alleen voor, nu is er een mediator bij. Lees deze zinnen regelmatig door, zodat je je sterker voelt.
2. Ga van binnen met jezelf in discussie over die gedachte dat jij altijd zult verliezen. Heb je echt nooit van hem gewonnen? En wint hij echt altijd alles van iedereen? Vast niet – zoek tegenvoorbeelden om je idee over hem bij te stellen.
3. Luister niet alleen naar jezelf maar ook naar wat anderen zeggen. Misschien bevalt hun kijk op de zaak je wel beter dan dat oude idee van jou dat hij altijd zal winnen.
Plusabonnees stelden vragen over loslaten aan psycholoog Jolet Plomp